Door Björn Rommens op 7 oktober 2022

Update Toeslagenaffaire en impact Roosendaal

Afgelopen donderdagavond zijn de antwoorden op de raadsvragen van onze PvdA fractie over de Toeslagenaffaire besproken in de commissie. Het was een stevige discussie, waarbij er nu een motie in ontwikkeling is om te komen tot een controleerbaar stappenplan.

Bekijk en luister de inbreng van onze fractievoorzitter terug op de website van de gemeenteraad.
Of lees hieronder de hele tekst terug zoals door Björn is uitgesproken:

Voorzitter, u zult het misschien niet geloven, maar dit is de eerste keer deze raadsperiode dat ik als volwaardig raadslid een eerste termijn heb geagendeerd. Tot nu toe heb ik alleen nog maar geïnterrumpeerd of een tweede termijn gehad. Maar maakt u zich maar geen zorgen, ik verwelkom graag interrupties tijdens deze termijn, want anders is de commissie ook weer zo snel voorbij 😉

Voorzitter, ik ben raadslid geworden omdat ik graag iets wil betekenen voor de gemeente waarin ik volwassen ben geworden. Iets wil betekenen voor mensen die hun stem willen laten horen, maar daar misschien wat hulp bij nodig hebben. Om iets te betekenen voor het gevoel van rechtvaardigheid bij inwoners wie onrecht is aangedaan. En mijn hart breekt als ik inwoners spreek die de dupe zijn geworden van de Toeslagenaffaire. Geld weg, baan weg en in sommige gevallen ook kind of kinderen weg. Het is een onrecht die zijn weerga niet kent. En zoals we de laatste tijd vaker zien, mag de gemeente weer oplossen wat het Rijk vergooit heeft. Maar zijn we daar eigenlijk wel toe in staat?

Zoals in onze brief met raadsvragen aan het college staat zijn er in 2021 al raadsvragen gesteld door D66 Roosendaal, de VLP en de Roosendaalse Lijst. Vanwege de opgedane signalen in 2022 was het voor de PvdA Roosendaal aanleiding om weer eens nieuwe vragen in te dienen. Daar waar we als fractie blij zijn met de uitgebreide antwoorden van het college, schrikken we wel van de inhoud. Er zijn sinds de laatste raadsvragen bijna 4x zoveel gedupeerden ouders bijgekomen, van de ontvangen Rijksgelden is veel naar de organisatie gegaan en het meest pijnlijke is misschien nog wel dat we niet weten hoeveel Roosendaalse kinderen er uit huis geplaatst zijn in relatie tot de problematiek ontstaan door de Toeslagenaffaire. Toegegeven, een 1-op-1 correlatie tussen een uithuisplaatsing en de Toeslagenaffaire is niet 100% vast te stellen, maar het is wel zorgelijk dat we dat dus niet in beeld hebben.

Of je nu als gemeente wel of niet eenvoudig de gegevens krijgt zou niet moeten uitmaken. Als de gemeente wel eenvoudig te horen krijgt welke mensen er gedupeerd zijn, dan zou op basis van gekoppelde adresgegevens het mogelijk moeten zijn om in de jeugdzorgsystemen van de gemeente te kijken er of datzelfde adres gegevens bekend zijn van jongeren die jeugdzorg ontvangen en al dan niet uit huis geplaatst zijn. Veel ouders willen hun kinderen graag terug en in het licht van de nieuwe informatie zal er opnieuw gekeken moeten worden naar de machtigingen tot uithuisplaatsing. De vraag die bij onze fractie blijft hangen is dan ook: hoe kun je nou niet weten hoeveel Roosendaalse jongeren er uit huis geplaatst zijn? Hebben we de regie wel in goed in handen als het aankomt op jeugdzorg en de gedupeerden van de Toeslagenaffaire? Kan de jeugdzorg in Roosendaal de problematiek wel aan?

Hierdoor zijn kwetsbare kinderen en hun ouders nog extra getraumatiseerd.

Daarom roept de Partij van de Arbeid Roosendaal ook het college op om de regie te nemen in het achterhalen hoeveel uit huis geplaatste kinderen het betreft en hoe de verdere afwikkeling heeft plaatsgevonden.

Als laatste wil onze fractie nog even terugkomen op de ontvangen Rijksgelden en de besteding daarvan. Natuurlijk begrijpen wij dat een ambtenaar en ondersteuning geld kost, maar we vragen bij de genoemde uitwerking van de gelden ons wel af of het geld naar de juiste dingen gaat. We hebben bijna 1 ton ontvangen, en daar is bijna de helft van besteed aan een projectleider, een zesde aan uitvoeringskosten voor de Belastingsamenwerking BWB en als met clientondersteuning ook alleen maar personeel wordt bedoelt komt daar nog eens een kwart bij. Voor directe hulp aan gedupeerden zijn alleen de groepsgesprekken, traumatherapie en vergoedingen op te tellen en dat bij elkaar is maar afgerond 9.000 euro. Is er dus maar 9.000 euro van 1 ton direct ten gunste van gedupeerden gekomen? Het lijkt alsof geld weglekt naar de organisatie, dus rijst de vraag: geven we wel het geld uit aan de juiste dingen?

Voorzitter, het is misschien een beetje glazen bol kijken, maar kan de wethouder aangeven wat Roosendaal nog te wachten staat in dit dossier? Komt er nog meer geld vanuit het Rijk naar de gemeente? Hebben we alles en iedereen in beeld die hulp nodig heeft? Gaan we onze gedupeerde ouders en jongeren beter dan wel blijven helpen? En hoe kijkt de wethouder naar de brief van de VNG van 30 september met als titel ‘Ondersteuning gedupeerde ouders door problemen met de kinderopvangtoeslag’ waarin wordt gesproken over de herijking van het proces financieel herstel, dat gemeenten ruimhartig ondersteuning moeten bieden aan gedupeerden en dat gemeenten ook ‘nieuwe’ groepen moet helpen zoals ouders in het buitenland, uit huis geplaatste kinderen, een kindregeling en een ex-partner regeling?