Door Björn Rommens op 10 januari 2024

Björn Blogt: Maatschappelijke klimaatverandering

Tijdens de nieuwjaarsreceptie had burgemeester Van Midden het over een maatschappelijke klimaatverandering. Hij illustreerde dat met een denkoefening over de woorden ‘cobra’ en ‘wapen’. Wat associëren we daarmee?

Vele mensen hadden het bij ‘cobra’ over vuurwerk, een vuurwerkbom, of een grote knal. Bij ‘wapen’ hadden veel mensen het over geweld, kogels en gevaar.
Dat was typisch voor de maatschappelijke klimaatverandering, want 20 jaar geleden zouden we het gehad hebben over een slang of een Duitse tv-serie als het over ‘cobra’ ging en over het bekende café op de Oude Markt als het om ‘wapen’ ging.

Daar waar het logisch is als je naar de vuurwerkrellen van een paar jaar terug kijkt en naar de geweldsincidenten met vuurwapens en messen de afgelopen maanden, is het ook weer jammer om te zien dat we dus allemaal in het negatieve duiken als we zo’n woord associatie doen. Als mens zijn we helaas wel geneigd om sneller naar het negatieve te kijken dan naar het positieve.
De term maatschappelijke klimaatverandering vond ik wel een interessante van de burgemeester. Als ik om me heen kijk in de wereld, maar zeker ook hier in Roosendaal, zie ik meer en meer mensen bezig zijn met ‘ik’ in plaats van ‘wij’. Mensen die gefocust zijn om het voor zichzelf goed te hebben. En ergens is dat ook wel te begrijpen. Als je zelf geen geldzorgen hebt, geen overlast ervaart, de kachel op 30 graden kan zetten wanneer je wilt, etc, dan is voor jou alles prima in orde. Vooral als je jouw bubbel kan afsluiten door de gordijnen dicht te doen of het rolluik omlaag.

Maar wat nou als ook jouw buren geen geldzorgen hadden, geen overlast ervaren, ook de kachel op 30 graden kunnen zetten wanneer ze willen, etc, dan deel je toch samen in het geluk? En wat nou als het voor de buurt ook zou gelden? Of het dorp? De stad? De hele gemeente?
Als maatschappelijke klimaatverandering naar het negatieve plaats kan vinden, dan kan het ook de positieve kant op gaan. Maar dat moeten we wel samen doen. En dat kan klein beginnen. Ken jij jouw buren wel? Heb je weleens een kopje koffie met ze gedronken?
Heb je weleens 50 cent gedoneerd bij de McDonalds voor het Ronald McDonald Kinderfonds als je jouw bestelling hebt geplaatst? Heb je weleens klasgenootjes van jouw kind over de vloer gehad zodat ze gezellig samen kunnen spelen?
Een klein gebaar kan grote impact hebben. Op hoe we naar elkaar kijken, hoe we naar de wereld kijken en hoe we een positieve draai kunnen geven aan die maatschappelijke klimaatverandering.
We moeten het samen doen. Ook in 2024.
Dat het een mooi sociaal jaar mag worden.