Verkiezingsprogramma

Aan de baas, jij als inwoner dus, van Roosendaal, Nispen, Wouw, Wouwse Plantage, Moerstraten en Heerle.

Voor je ligt het verkiezingsprogramma van de PvdA Roosendaal. Thuis in Roosendaal.

We zijn trots op onze stad en dorpen. Die trots dragen we ook uit. Maar tegelijkertijd durven we ook te benoemen waar het nog beter kan.

De PvdA heeft altijd gestreden voor gelijke kansen en de vrijheid om je te ontplooien. Helaas zijn gelijke kansen voor iedereen geen vanzelfsprekendheid meer. Het wordt steeds moeilijker een betaalbaar huis te vinden; ook in onze stad en dorpen. Helaas zien we dat jongeren lijken af te haken bij gebrek aan toekomstperspectief. We zien te veel mensen die aan de kant blijven staan bij gebrek aan zinvol werk. Dat willen als PvdA Roosendaal niet laten gebeuren. Wij kiezen voor een gemeente waarin we naar elkaar omkijken.

Onze samenleving wordt steeds diverser. De PvdA Roosendaal wil er voor alle bewoners zijn. Ook voor de mensen die zich niet of onvoldoende gewaardeerd en erkend voelen. Voor de PvdA Roosendaal geldt: iedereen telt mee, iedereen doet mee. We verliezen niemand uit het oog. Elke inwoner van de gemeente Roosendaal krijgt de steun die hij of zij verdient. Onze gemeente moet een fijne plek zijn om te wonen, te werken en met elkaar te verkeren. Daar gaat de PvdA Roosendaal zich hard voor maken.

Uiteindelijk willen we allemaal het beste voor onszelf en onze kinderen. We willen een fijn huis om in te wonen, een leuke omgeving om in te recreëren en een veilige plek om op te groeien. We willen leuke winkels in de stad en dorpen, toegankelijke wegen en gebouwen, een plek om in de wijk of dorp samen te kunnen komen, meedenken over hoe en waar we als gemeente staan over 20 jaar. En al dit is waar de aankomende verkiezingen in maart over gaan.

Toen ik twaalf was heb ik zaken als een fijn huis om in te wonen en een veilige plek om op te groeien uit handen moeten geven aan jeugdzorg. Ik moest erop vertrouwen dat zij mij een veilige plek konden bieden waar ik rustig in kon opgroeien. Dat ging soms met horten en stoten, maar is wel goed gekomen. En wat ik leerde in die acht jaren die ik doorbracht in jeugdzorggroepen is dat als ik me alleen maar focus op mijn eigen geluk en mijn eigen veilige plek, ik anderen passeer in hun weg naar datzelfde. Toen ik de kans kreeg om op te komen voor de jongeren in de jeugdzorgorganisatie waar ik bij zat; toen ik tegenover het bestuur mocht zeggen “dit is voor ons als jongeren belangrijk”; toen was ik niet meer bezig met dingen voor mezelf te regelen, maar voor de hele groep. En iets betekenen voor anderen bleef belangrijk voor mij. Want als ik goed uit de jeugdzorg kon komen, dan kunnen anderen jongeren dat ook. Die drive om iets voor een ander te betekenen zit nog altijd in mij.

En nu als lijsttrekker van de Partij van de Arbeid en als kandidaat raadslid voor de gemeenteraad Roosendaal krijg ik, samen met iedereen op onze kandidatenlijst, de kans om met jullie te kijken naar wat ons als inwoners van Roosendaal, Nispen, Wouw, Wouwse Plantage, Moerstraten en Heerle, jong en oud, samen vooruit kan helpen in de vraagstukken die voor ons liggen. Vraagstukken over wonen, zorg, veiligheid en nog veel meer. Want hoe willen we zaken nu aangepakt hebben in onze wijken en dorpen? Ieder deel van de gemeente heeft een andere vraag en die vragen moeten we zo goed mogelijk op zien te pakken.

Daarom zijn de verkiezingen van maart ook zo belangrijk voor de toekomst van onze gemeente. Kiezen we ervoor een kille gemeente te worden, of blijven we liever een gemeente waarin we naar elkaar omkijken? Bouwen we alleen maar voor de rijken of blijven we investeren in betaalbare huizen? Geven we studenten een warm welkom of sturen we ze liever door naar Breda en andere steden? Focussen we ons alleen op de stad of kijken we naar de hele gemeente? Staan we toe dat kansen van kinderen worden bepaald door hun afkomst of zorgen we dat elk kind een eerlijke kans krijgt op een goede toekomst? Sluiten we onze ogen voor de klimaatcrisis, of zorgen we voor een duurzame toekomst? Staan we toe dat mensen worden buitengesloten of geven we iedereen de kans om mee te doen? Want we kunnen het voor onszelf goed geregeld willen hebben, maar we willen ook dat het goed gaat met onze familie en vrienden. En waarom dan ook niet met onze buren? En daar kunnen we alleen samen naar kijken. Want samen staan we sterk en samen komen we vooruit.

Onze plannen en ideeën kunnen niet zonder jullie input, ook na de verkiezingen. Dus laat van je horen, denk mee en geef aan waar jij behoefte aan hebt. Nu en in de toekomst. Zo maken we er samen wat moois van. In ons verkiezingsprogramma kun je lezen waar wij in aanloop naar de verkiezingen en daarna ons op richten, van wonen tot duurzaamheid en alles daar tussenin.

Op onze social media kanalen kun je via @PvdARoosendaal altijd contact met ons opnemen en ons natuurlijk volgen.

Ik wens je veel leesplezier!

Björn Rommens
Lijsttrekker PvdA Roosendaal

DOWNLOAD HIER ONS VERKIEZINGSPROGRAMMA VOOR SLECHTZIENDEN EN MENSEN MET DYSLEXIE: Verkiezingsprogramma GR2022 PvdA

De PvdA Roosendaal is er voor ons allemaal!

De PvdA is ambitieus en wil haar doelen samen met, voor en door jou realiseren. We zien in ons onlangs gepresenteerde plan om van de A58  een groene slinger door Roosendaal aan te leggen niet alleen een manier om de stad mooier, groener en leefbaarder te maken, maar ook om Roosendalers in sociaal opzicht dichter bij elkaar te brengen. De slinger staat symbool voor het duurzaam verbinden van alle inwoners in de gemeente Roosendaal.

We zitten nog midden in de coronacrisis. Overal zijn de gevolgen van de epidemie voelbaar en zichtbaar. Ook in onze gemeente. Er zijn inwoners overleden als gevolg van het virus, anderen zijn nog herstellende van de aandoening. Iedereen kreeg er mee te maken, het had grote invloed op ons hele doen en laten. Op ons privéleven, het onderwijs, ons werk en inkomen en onze blik op de toekomst. Hopelijk is het einde van deze nare periode nu in zicht. We gaan ons herpakken en inmiddels verschijnen berichten dat het economisch herstel sneller gaat dan eerst werd gedacht. Maar omdat er steeds wordt gesproken over dé economie en dé samenleving dreigen we te vergeten dat veel individuen de nodige schrammen en bulten hebben opgelopen. En helaas betreft het vaak de mensen die vóór corona al kwetsbaar waren; omdat ze minder kansen kregen in het onderwijs, minder goede toegang hadden tot fatsoenlijke banen en minder participeerden in het maatschappelijk verkeer. In Roosendaal woont al een grote groep (15 procent) kinderen dat opgroeit in een gezin onder de armoedegrens en dat is in 2021 nog zichtbaarder geworden.

De PvdA heeft altijd gestreden voor gelijke kansen en de vrijheid om je te ontplooien. Maar we staan wel op een keerpunt. Het ideaal van kansengelijkheid staat steeds meer onder druk. Het wordt nog  moeilijker een betaalbaar huis te vinden in Roosendaal. De kloof tussen rijk en arm groeit. Daarom zijn de verkiezingen in maart cruciaal. Wij kiezen voor een gemeente waarin we naar elkaar omkijken.

Grote vraagstukken die op mondiaal en nationaal niveau spelen, zijn ook zichtbaar en voelbaar op lokaal niveau, in de gemeente Roosendaal. Actueler dan ooit zijn de kwesties over milieu, klimaatverandering en de stijgende energieprijzen en over de antwoorden daarop. Duurzaam denken en handelen is geboden. Daar moeten alle inwoners van de gemeente Roosendaal aan meewerken. De PvdA wil op lokaal niveau alles in het werk stellen om milieubewustzijn te bevorderen en de inwoners van de gemeente Roosendaal te helpen en te faciliteren om zich milieubewust te gedragen. In Roosendaal is de afgelopen jaren al ingezet op duurzaam bouwen zoals bijvoorbeeld het project  ‘t Zand waarvan een groot deel zonder gasaansluiting is aangelegd. Maar het moet meer en sneller.

Onze samenleving wordt steeds diverser. De Partij van de Arbeid wil er voor alle bewoners zijn. Dus ook voor de mensen die zich niet of onvoldoende gewaardeerd en erkend voelen. We willen een inclusieve samenleving zijn waar plaats is voor iedereen, ongeacht maatschappelijke positie, etnische afkomst of seksuele geaardheid. Iedereen telt mee, de een verdient en krijgt wat meer aandacht dan de ander, maar we verliezen niemand uit het oog. Elke inwoner van Roosendaal krijgt de steun die hij of zij verdient. Roosendaal moet een fijne plek zijn om te wonen, te werken en met elkaar te verkeren. Ongemakken moeten worden verholpen, op het gebied van de fysieke omgeving als ook op het gebied van intermenselijk verkeer. Daar gaat de PvdA Roosendaal zich hard voor maken.

Verantwoording

Om de werkelijk belangrijke zaken in beeld te krijgen en om ze in het verkiezingsprogramma op te nemen, heeft een raadpleging plaatsgevonden onder PvdA-leden en sympathisanten. Aan de deelnemers van die enquête is gevraagd om aan te geven welke van de aangereikte thema’s in hun ogen het urgentst zijn om op te lossen. De antwoorden op deze vraag vormen de basis van ons verkiezingsprogramma, waarbij we natuurlijk ook veel informatie hebben mogen ontvangen van maatschappelijke organisaties, instellingen en ondernemers uit Roosendaal.

Onze plannen voor:

1. Wonen is een recht

Er is een grote vraag naar woningen, zowel in de particuliere sector als in de huursector. De Nederlandse woningmarkt kent een grote krapte. De vraag naar woningen is sterk toegenomen

2. Alle kans om te leren

Ieder kind verdient een fijne jeugd, een veilig thuis en een goede school. Op school maak je vrienden, word je uitgedaagd om te ontdekken wie je bent en word je

3. Recht op een veilige leefomgeving

Veiligheid is een basisbehoefte, die voor de meesten van ons gelukkig een vanzelfsprekendheid is. Maar juist in de buurten waar de inwoners het al zwaar hebben, is het dat niet.

4. Iedereen een kans

Een samenleving met kansengelijkheid is nu nog ver weg. 70% van de huishoudens die in de problemen zit, is niet zichtbaar. In Roosendaal woont al een grote groep (15 procent)

5. Werken aan werk

Werk is belangrijk voor mensen. Het waarderen van werk evenzeer. Niet iedereen is hetzelfde. Talenten, interesse en ervaringen zijn op verschillende gebieden te vinden. Daarom is het ook zo belangrijk