Door Björn Rommens op 28 maart 2024

Politieke Beschouwingen 2024: Samen

Denk met de PvdA Roosendaal mee aan het Roosendaal van de toekomst. Sommige inwoners gingen u al voor door ons te inspireren tijdens Samen Bepalen We De Kaders. Of tijdens Het Gesprek. Of tijdens andere inspraak- en participatie momenten. Want de sleutel tot de toekomst van Roosendaal, die hebben we samen in handen.

Laten we samen de ambities van onze gemeente ontdekken, bespreken en realiseren. Een ambitie om de gemeente beter, mooier en leefbaarder te houden en te maken voor de toekomst. Samen.

Een toekomst waarin we niet samen zijn als gelijkgezinden, maar samen zijn in gelijkheid. Waar we door hervorming tot een samenleving met meer gelijkheid komen.

Een toekomst waarin we niet verwachten dat de overheid alles voor ons oplost, maar dat we ook kijken wat we samen als straat, als buurt, als wijk, als dorp, als stad, als gemeente kunnen doen.

Een toekomst waar we samen zorgen voor onze naasten. Zowel onze familie als onze buren. Dat we elkaar helpen zonder daar erkenning voor te zoeken. Een toekomst waarin we niet iemand uitlachen omdat diegene het minder heeft, maar bijvoorbeeld onzelfzuchtig een extra boterham smeren en meegeven aan onze kinderen, voor dat ene klasgenootje dat geen ontbijt bij heeft. Zodat we samen goed de dag kunnen beginnen.

Een toekomst waarbij we op de sportverenigingen samenkomen om de overwinningen te vieren, maar ook er te zijn voor het teamgenootje waarbij het thuis minder gaat.

Een toekomst waarin onze buurt-, wijk- en dorpshuizen een centrale plek worden waar men samen kan komen, elkaar kan leren kennen en ontmoeten. Om zo samen elkaars cultuur te ontdekken en te leren van elkaar.

Een toekomst waarin ons samenzijn hand in hand gaat met beschikbare voorzieningen voor natuur en water, cultuur, sport, recreatie, gastvrije horeca, onderwijs, ondernemen, ontmoeting en wonen.

Maar laten we ook kijken naar dichterbij in de tijd. Laten we ook kijken naar de dingen waar we voor dit en volgend jaar al samen mee aan de slag kunnen en blijven gaan. Laten we naar de grote problemen kijken en die opdelen in kleinere problemen die we samen kunnen oppakken. Als raad, als college, als buurt, als dorp, als stad, als gemeente.

Laten we in de woningbouwopgave vooruitkijken naar wat mogelijk is in plaats van vasthouden dat wat het oude vertrouwde beeld is van Roosendaal.

Laten we kijken naar bijzondere woonvormen die extra gericht zijn op samen zijn.

Laten we werken aan een dag- en nachtopvang voor dakloze arbeidsmigranten.

Laten we werken aan een volledige opvang voor dakloze inwoners als centrumgemeente Roosendaal.

Laten we oog houden voor fiets- en verkeersveiligheid, onze medemens, onze participatie en communicatie tussen gemeente en inwoners.

Laten we blijven werken om onze wensen met betrekking tot het spoor en de A58 tot uitvoer te laten komen.

Laten we gebruik maken van de faciliteiten in de gemeente zoals de buurtpreventie, de inwonersondersteuning, Buurtgezinnen, Social Klus en andere zaken om elkaar te ondersteunen als onderdeel van de straat, buurt, wijk, dorp, stad en gemeente.

Laten we in gesprek blijven over dingen die ons dwars zitten, dingen die we willen verbeteren, dingen die we willen aanpakken. Maar laten we ook in gesprek blijven over de dingen waar we trots op zijn, die we in de schijnwerpers willen zetten, dingen die we graag willen delen met elkaar.

Denk met de PvdA Roosendaal mee aan het Roosendaal van de toekomst. En daar kunnen we morgen al mee beginnen. Als we samen die stap vooruit zetten. Als we samen die stip op de horizon zien en samen trots zijn op waar we heen gaan. Want Roosendaal maken we niet alleen. Roosendaal dat maken we.. samen.

De Politieke Beschouwen terugkijken kan hier. Vanaf 1:14:00 kun je de bijdrage van de PvdA Roosendaal terugkijken. Daarnaast kun je aansluitend vanaf 1:18:10 het tafelgesprek met de fractievoorzitter terugkijken.

De visualisatie van onze bijdrage kun je hier: PB 2024 PvdA Roosendaal raadplegen.