Door Ton Kunst op 29 maart 2024

Ton bedankt!

De leden kwamen woensdag 27 maart 2024 bij elkaar in ’t Dijksteeke om onder meer de jaarrekening te bespreken, de politieke actualiteit en de komende Europese Verkiezingen.

Voorzitter Harrie van Hal opende de vergadering met citaten uit het recente boek van Tom van der Meer “Waardenloze Politiek”. Het boek biedt een scherpe analyse van de Nederlandse politiek in de afgelopen decennia, en de Rutte-jaren in het bijzonder. In hun poging een zo groot mogelijke groep kiezers na te jagen, maakten middenpartijen zich juist inwisselbaar. Elf jaar lang namen zij hun toevlucht tot middencoalities. Op de grote politieke vraagstukken van onze tijd – van het Groninger gas tot stikstof en corona – vertrouwden deze opeenvolgende regeringen op technocratie. Het gevolg was dat een echte keus aan de kiezer werd ontnomen. Tom van der Meer laat zien waarom juist deze alternatiefloze politiek een voedingsbodem gaf aan het succes van BBB, NSC en PVV in 2023. Het politieke midden heeft het belang van inhoudelijk politiek conflict verwaarloosd. Er zijn te weinig zaken geagendeerd. De democratie is klemgeraakt tussen technocratie en populisme. Onze partij zal zich als grote landelijke partij duidelijker op onderwerpen moeten profileren, met in het achterhoofd dat er in ons land altijd compromissen nodig zijn.

Verder heeft de kascommissie de boekhouding gecontroleerd en akkoord bevonden. De Jaarrekening 2023, met dank aan Eric Stroop onze penningmeester, werd vastgesteld onder décharge van het bestuur. Voor de nieuwe kascommissie zijn Arjan Wagemans en Ton Kunst gekozen.

Naast bespreking van het Jaarverslag 2023 werd Michael Yap als secretaris gekozen voor onze afdeling. Veel dank aan Ton Kunst voor zijn jaren als secretaris!

In november 2016 werd Ton door de ledenvergadering gekozen als secretaris van het bestuur van de afdeling. Daarmee werd het bestuur uitgebreid van 2 naar 3 personen. Samen met Kees Jongmans en Ans Zacht vormde hij het bestuur. Deze samenstelling heeft geduurd tot november 2019 toen Ans Zacht aftrad en Eric haar opvolgde. Weer twee jaar later (november 2021) moest Kees zijn voorzitterschap, wegens drukke werkzaamheden als wethouder in Alblasserdam, vacant stellen. Gelukkig waren Harrie en Phile toen bereid om in het bestuur te komen. In de loop van 7 jaren heeft Ton verslag gedaan van 23 bestuursvergaderingen en 19 ledenvergaderingen. Daarnaast heeft hij de administratieve verwerking van de gemeenteraadsverkiezingen van 2018 en 2022 goed geleid. Met het oog op de gemeenteraadsverkiezingen van 2026 krijgt zijn opvolger in ieder geval genoeg aanlooptijd.

Het afdelingsbestuur bestaat nu uit Harrie van Hal voorzitter, Michael Yap secretaris, Eric Stroop penningmeester en Phile Poppe, algemeen bestuurslid.

Gelijk met de ledenvergadering zijn ook de algemene politieke beschouwingen in de gemeenteraad bezig. De inbreng van de fractie is hier te vinden.

Ook werd er gesproken over de samenwerking met GroenLinks. In de  door beide partijen opgestelde “routekaart” zijn stappen aangegeven die afdelingen kunnen zetten naar een gezamenlijke lijst bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2026. Het is aan de leden van de afdelingen om te beslissen of die gezamenlijke lijst er komt of niet. De eerste stap is het overleg met de leden. Het bestuur neemt hierin binnenkort het initiatief. Michael Yap zal hierin procesbegeleider zijn.

Op 6 juni a.s. vinden de Europese Verkiezingen plaats. Zaterdag 6 april is de landelijke aftrap van de campagne.

Ook zullen we op 1 mei a.s., de Dag van de Arbeid, bij elkaar komen in café de Veestallen op de Kade. We starten om 20.00 uur, wees welkom.

Ton Kunst

Hier is Ton Kunst, 77 jaar oud en woonachtig in de wijk Kortendijk.

Meer over Ton Kunst