Door Björn Rommens op 15 november 2023

Björn Blogt: Het maakt niet uit WAT je stemt, maar DAT je stemt

Volgende week zijn de Tweede Kamerverkiezingen in Nederland en kijkende naar de peilingen is de kans groot dat het volgende kabinet van Nederland er heel anders uitziet dan de afgelopen 2 kabinetten (lees: geen VVD-CDA-D66-CU samen meer). Er valt dus echt iets te kiezen!

Ineens komen de verkiezingsposters en -spotjes weer voorbij en kleuren de straten in de partijkleuren van elke partij die meedoet als zij langs deuren gaan of gesprekken op pleintjes voeren. Ook wij zijn samen met de collega’s van GroenLinks Roosendaal (want ja, in Roosendaal zijn wij nog niet één partij) langs de deuren gegaan in de Westrand. Het leverde mooie gesprekken op waar mensen met een glimlach aangaven wat ze graag anders zien in Nederland (en ook Roosendaal), maar ook hartbrekende gesprekken waar in tranen wordt verteld hoe eenzaam iemand zich voelt. Het is een afspiegeling van Nederland, op lokaal niveau. Waarbij we onszelf ook afvroegen: moeten we deze gesprekken niet gewoon vaker voeren met inwoners? Niet zozeer om partij standpunten over te dragen, maar gewoon om naar elkaar te luisteren waar de verbeter en de te behouden punten zitten?

Stof om over na te denken!

In gesprek met: VWO6 leerlingen

Maar naast het huis-aan-huis gaan ben ik ook met twee andere doelgroepen in aanraking gekomen afgelopen dinsdag 14 november. In de middag was ik namelijk op het Jan Tinbergen College samen met de fractievoorzitter van D66 Roosendaal, Bejar Taher, om onze partijen lokaal en landelijk te ‘verdedigen’ voor vier VWO6 klassen. Aan de hand van drie stellingen (vertrouwen in de politiek, woningbouw en asielzoekers) gingen we met de leerlingen in gesprek over hoe we er landelijk naar kijken als partijen en hoe zich dat op lokaal niveau laat zien. Maar vooral ook laten zien dat de stem van jongeren ook enorm belangrijk is (en nee, dat zeg ik niet alleen omdat ik jaren in de Jongerenraad van Roosendaal heb gezeten 😉 ). Een kwart van de aanwezigen leerlingen mag volgende week voor het eerst stemmen, dus het was ontzettend leuk om ze in iedergeval over ons en D66 wat meer te mogen vertellen. Uiteindelijk daar ook de boodschap achtergelaten, het maakt niet uit WAT je stemt, maar wel DAT je stemt. Democratie kan immers niet zonder de stem van de inwoners van Nederland!

In gesprek met: bewoners van Amarant

Diezelfde dag ben ik ’s avonds met een raadslid van VVD Roosendaal, Dennis van Velthoven, op pad geweest naar de woonzorglocatie van Amarant in de Enclaveberg om bewoners daar bij te praten over de Tweede Kamerverkiezingen. Van wat is stemmen en wat moet je meenemen om te stemmen tot wat zijn de 3 belangrijkste punten van verschillende partijenen hoe kijken zij aan naar zorg in Nederland, was het een leuke avond om over de politiek in z’n algemeenheid te kunnen praten en dat ook voor deze groep mensen het belangrijk is om hun stem te laten horen. En ook daarbij: het maakt niet uit WAT je stemt, maar DAT je stemt! Daarbij was het ook leuk om een aantal bewoners van die locatie weer tegen het lijf te lopen, omdat zij een paar jaar terug een aantal leden van de Gemeenteraad hebben meegenomen in een ‘rolstoel experience’. Dit zodat we konden ervaren hoe het was om met een fysieke beperking (in dit geval in een rolstoel zitten), dingen zoals geld pinnen en een brief op de post doen een hele uitdaging waren. Dat heeft uiteindelijk geleid tot een investering van de gemeenteraad van 100.000 euro om o.a. vele op- en afritten bij stoepen te maken, zodat men makkelijk de straat over kan steken. Maar denk ook aan het verplaatsen van lantarenpalen die midden op de stoep geplaatst waren!

22 november is het zover. Dan mogen we weer naar de stembus. Misschien weet je al wat je gaat stemmen, misschien twijfel je nog. Vul de Kieswijzer in, verdiep je in de punten van partijen waar jij iets voor voelt en ga naar de stembus. Want het maakt niet uit WAT je stemt, maar DAT je stemt!