23 augustus 2023

Frans Timmermans: Lijsttrekker GroenLinks-PvdA

Tijdens de lijsttrekkersstemming koos een meerderheid van 91,8% van de stemmende leden voor Frans Timmermans. We zijn ervan overtuigd dat Frans Timmermans de aangewezen kandidaat is om Nederland een andere koers op te sturen.

Hij is een leider die scherpe tegenstellingen kan overbruggen, hij brengt een schat aan ervaring mee en hij heeft zowel in de binnenlandse als in de buitenlandse politiek zijn sporen verdiend. Dat maakt hem bij uitstek geschikt als boegbeeld van de linkse samenwerking. Voor een groene én sociale toekomst voor iedereen.

Waar Frans Timmermans voor staat

“Ik wil het vertrouwen herstellen. In elkaar en in de overheid. Dat is onze belangrijkste opdracht nu. De uitdagingen waar Nederland voor staat zijn groot, heel groot. We moeten oplossingen vinden voor de klimaatcrisis, groeiende ongelijkheid in Nederland, en een falende overheid. En dan woedt er ook nog oorlog aan de grenzen van EuropaMaar er is geen uitdaging zo groot, of we kunnen hem aan. Mits we ons zelfvertrouwen, het vertrouwen in elkaar en het vertrouwen in de overheid herontdekken en invullen.

Hoe we dat doen? Door te laten zien dat we er voor elkaar zijn. Dat de overheid er voor de mensen is en niet andersom. Publieke dienstverlening moet weer centraal komen te staan als voorwaarde om ook van mensen te kunnen vragen er samen de schouders onder te zetten. Wie zich gesteund en beschermd weet, zal eerder bereid zijn schouder aan schouder met anderen de vele uitdagingen waar we voor staan op te pakken. Alles staat of valt met het vertrouwen dat we dit als land samen voor elkaar kunnen krijgen.

“Samen doen, dan komt het goed”

Alleen dan kunnen we het Nederland van morgen zo vormgeven dat wij onze verantwoordelijkheid als goede voorouders nemen en onze kinderen en kleinkinderen recht in de ogen kunnen kijken. Samen doen, dan komt het goed.”

Korte biografie

Frans werd in 1961 geboren in Maastricht en ging naar de middelbare school in Heerlen. Na een diplomatieke carrière werd hij in 1998 Tweede Kamerlid voor de PvdA. Hij hield zich voornamelijk bezig met Defensie en Europese Zaken. In 2007 zette hij zich als staatssecretaris in voor Europese samenwerking en in 2012 trad hij aan als minister van Buitenlandse Zaken, na weer even Kamerlid te zijn geweest.

Frans verliet Den Haag in 2014 om Eurocommissaris te worden. In 2019 was hij PvdA-lijsttrekker bij de Europese verkiezingen, waarbij de PvdA de grootste partij werd. Na de verkiezingen werd Frans Eurocommissaris voor Klimaat. In die functie loodste hij ambitieuze groene wetgeving zoals de Green Deal en de Natuurherstelwet door het Europees Parlement.