Door Eric Stroop op 10 april 2019

De buurt is van ons samen

De buurt is van ons samen. Dit is ons motto als het gaat om onze buurten, wijken en dorpen. Roosendaal beloont jaarlijks mooie projecten in de buurt die bijdragen aan een vitaal Roosendaal.

Dit jaar staat onder meer centraal de hondenspeelplaatsen, het verder opknappen van winkelcentrum Dijkcentrum en de Tiny Forests.

Als we deze 3 vitaliteitsacties bekijken kunnen we het volgende constateren:

• Het Dijkcentrum: Het initiatief is  afkomstig van de winkeliers en wijkbewoners om het winkelcentrum van een modernere ruimtelijke inrichting te voorzien. Vervolgens in co-creatie met VvE, winkeliers en gemeente voor de uitwerking, zowel qua ideeën als financieel. Uitkomst : Duurzamer, groener,  aantrekkelijker en financieel zeer behapbaar, wat willen we nog meer
  • Hondenspeelplaatsen: De aanleg en onderhoud hiervan in eigen beheer door bewoners, prima. Fietsend of wandelend door Roosendaal constateren wij dat de HSP aan de verwachtingen voldoen. Er is bijna altijd wel iemand die zijn/haar hond laat rondrennen. En vaak zijn er meerdere wijkbewoners aanwezig, altijd in gesprek met elkaar. Duidelijk dat een HSP het doel bereikt, de sociale cohesie wordt vergroot.
  • Tiny Forests/Roosendaal Forest:  waar bij de vorige initiatieven bewoners het voortouw namen, komen de Bosjes voort uit maatschappelijke organisaties en de gemeente. Bewoners worden in een later stadium betrokken. Op zich jammer, wij twijfelen of hiermee de betrokkenheid van de bewoners wordt gestimuleerd. Hoe goed de doelstellingen van de Bosjes ook zijn.  De benoemde effecten in het voorstel  kunnen wij als PvdA alleen maar ondersteunen. Wat wel opvalt in het voorstel is dat de Tiny Forests wordt uitgewerkt, inclusief kostenonderbouwing, maar dat over het Roosendaal Forest niets wordt vermeld, behalve de kosten. De wethouder gaf in de commissievergadering over dit onderwerp iets meer duidelijkheid. Dit krijgt nog verder vorm.

Genoemde initiatieven komen voort uit het samenspel tussen gemeente, bewoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties. Als PvdA willen wij nog veel verder gaan. Wij pleiten  graag voor het toekennen van Buurtrechten, dit om de  maatschappelijke betrokken nog veel verder te vergroten. Geef de buurt een eigen, vrij te besteden budget voor hun buurt/wijk.  Initieer 3 bijbehorende rechten voor elke buurt:

1 het biedingsrecht, betreffende vrijkomend gemeentelijk onroerend goed  (pand of landgoed) over te dragen aan bewonersgroepen om  initiatieven op te kunnen zetten

2 het uitdagingsrecht, betreffende het uitvoeren van een publieke taak door bewoners (het uitdagen van de huidige uitvoerder op kwaliteit en prijs)

3 het probeerrecht, betreffende het opstellen van buurtontwikkelingsplannen door bewoners en deze op te laten nemen in de gemeentelijke plannen.

Is de wethouder bereid om samen met de raad de voorwaarden hiervoor te creëren en  een proef te starten? Ze gaf aan hier komend jaar meer aandacht aan te geven en de gemeenteraad krijgt hierover nog meer informatie.

Eric Stroop

Hier is Eric Stroop, en  woonachtig in de Langdonk.

Meer over Eric Stroop