Door Björn Rommens op 11 november 2022

Besluitvorming Gemeentebegroting 2023 🌹

Afgelopen donderdagavond werd in de raad gestemd over verschillende aanpassingen (= amendementen) aan en voorstellen (= moties) voor de Programmabegroting 2023.Voor onze fractievoorzitter Bjorn Rommens de eerste keer, maar voor zijn fractie- en raadsgenoot Paul Klaver alweer de zoveelste. Mooie mix tussen nieuweling en ervaring!
Tijdens de behandeling zelf hebben we een motie ingebracht, die ook is aangenomen, met betrekking tot het doneren van de tweemalige 190 euro energiecompensatie. Als het Rijk elk huishouden een compensatie geeft, ook al wil je die niet, dan vonden wij het fair om inwoners van de gemeente Roosendaal erop te attenderen dat als je die compensatie liever wilt doneren er genoeg verenigingen en organisaties in Roosendaal (maar ook daarbuiten) die blij zouden zijn met een gedoneerde energiecompensatie!Verder hebben wij die avond een amendement en een aantal moties ook mede-ingediend (= van te voren onze naam al aan verbonden) of gesteund (= ‘voor’ gestemd):🌹 Amendement: Toevoegen Toegankelijkheid aan paragraaf Openbare Ruimte in de Programmabegroting 2023 (van CDA – mede-ingediend – Aangenomen)
🌹 Motie: Inventarisatie in fietslift-systeem Passarelle (van VLP – mede-ingediend – Aangenomen)
🌹 Motie: Oproep Energiecompensatie Sport- Cultuur- Samenlevingsorganisaties (van VLP – gesteund – Aangenomen)
🌹Motie: Overlast bij de bron aanpakken (van VVD – mede-ingediend – Aangenomen)
🌹Motie: Beter Openbaar Vervoer (van GroenLinks – gesteund – Aangenomen)
🌹Motie: Behoud Nispense Molen en het bijbehorende motorhuis (van CDA – mede-ingediend – Aangenomen)
🌹Motie: Versnellen kleine WMO-aanvragen (van CDA – mede-ingediend – Aangenomen)
🌹Motie: Geen menstruatie armoede in Roosendaal (van CDA – mede-ingediend – Aangenomen)
🌹Motie: Laat de Roosendaalse uitwonende studenten niet tussen wal en schip vallen (van D66 – mede-ingediend – Verworpen)
🌹Motie: Onderzoek kortingspas door ondernemers (van BurgerBelangen Roosendaal – mede-ingediend – Aangenomen)🌹De gehele Programmabegroting 2023 is unaniem door de raad aangenomen. Het hele debat kun je online terugkijken via de website van de gemeenteraad.