Door Björn Rommens op 25 mei 2022

Beschouwing PvdA op Ambitieakkoord

Op woensdag 18 mei mocht de raad beschouwen op het Ambitieakkoord wat opgemaakt was door de formerende partijen. Onze fractievoorzitter Bjorn Rommens gaf de beschouwing namens PvdA Roosendaal op een positief kritische manier.

Bekijk hieronder de volledige tekst en/of de video.

Als oppositiepartij hebben we aandachtig naar het ambitieakkoord gekeken en vonden het wel grappig om te zien dat veel dingen die genoemd worden, juist dingen zijn die wij als PvdA Roosendaal de afgelopen jaren al vaker geroepen hebben. Fijn om te zien dat het is blijven hangen bij de coalitiepartijen in het vormen van dit akkoord. Wat ons trouwens gelijk opviel is dat er over de A58 wordt gesproken in de zin van omleggen, maar we hebben natuurlijk als raad ingestemd met een haalbaarheidsonderzoek naar deondertunneling ofwel overkapping of omlegging van de A58. Laten we dus nog niet op de keuze vooruitlopen.

De slogan van het akkoord is: Zij aan zij, in een gemeente met ambitie. Een akkoord wat zij aan zij met inwoners en belangenorganisaties tot stand is gekomen, horende de presentatie van het akkoord vorige week donderdag. Op een frisse nieuwe manier werd het presenteren van het akkoord ingestoken en gelijk aangegeven dat dit niet het eindstation is, maar dat met de input van afgelopen donderdag en van vandaag er een collegeprogramma moet komen en dat ook dat programma de komende vier jaar open ligt voor aanvulling en invulling door inwoners, belangenorganisaties en de raad. Een nobel streven, waar we erg nieuwsgierig naar zijn of dat ook echt gaat lukken of dat we toch weer afdwalen naar coalitie vs oppositie verhoudingen.

Wat we ons als PvdA Roosendaal wel afvroegen is de verantwoording van input door inwoners en belangenorganisaties in de totstandkoming van dit akkoord. Nergens valt een terugblik te lezen op de gevoerde gesprekken tussen de coalitiepartijen en de externe partijen die zij hebben gesproken. We zijn dan ook heel benieuwd in hoeverre men deze ambities en invullingen allemaal zelf bedacht heeft of van wie ze juist veel hebben kunnen leren.

Ambities zijn goed om te hebben. Ze geven een bepaalde houvast, een stip op de horizon, een herkenbaar doel om te kunnen meten. Maar ambities kunnen soms ook de overhand nemen. We kennen Roosendaal als Natuurstad, Studentenstad,Cultuurstad, Fietsvriendelijkste gemeente, Logistieke stad, Recreatie stad, enzovoorts. Ook dat zijn allemaal, al dan niet eerder vastgesteld door de raad, ambities waar we naartoe willen. Maar het combineren van al die ambities in dit hele ambitieakkoord is niet helemaal gelukt ons inziens. We missen juist de intergraliteit van al die ambities in dit akkoord.

Denk bijvoorbeeld aan ambities op cultuur. Dat is misschien nog wel een makkelijke om uit te werken, maar tijdens de presentatie van dit akkoord werd ook gesproken over lef tonen. De ambitie van een 100.000+ gemeente toont zeker van lef. Wat we dan weer in die ambitie missen als PvdA Roosendaal is hoe men daar wilt komen. Het uitleggen naar de inwoner wat je bedoelt met 100.000+ inwoners, waar die moeten gaan wonen en wie dat zijn is van belang. Hierbij is het ook van belang dat de kaders die we als raad hebben meegegeven voor woningbouw, bijvoorbeeld in ‘ Rondje Roosendaal’, ook oppakken en hanteren.
Maar denk aan lef tonen ook aan een ambitie op wat we moeten doen met statushouders, arbeidsmigranten en vluchtelingen. Want in het akkoord komen die woorden maar 1x voor, namelijk op de laatste pagina bij de verdeling van de portefeuilles.

Ander onderwerp om lef op te tonen is de aanpak van de tweedeling in de maatschappij. Intergraliteit van alle dossiers binnen het college is nodig om effectief de tweedeling aan te kunnen pakken. Niet alleen op veiligheid of een wijkaanpak, maar de verstrengeling van zaken binnen de hele gemeente.Zeker een uitdaging, maar ook dat is lef hebben.

Voorzitter, ik wil graag eindigen met twee vragen en een tip aan de coalitiepartijen.
Vraag 1 is: hoe ziet het aankomende college hun bestuurlijke draagkracht in verhouding tot het regelen van steun van Provincie en Rijk, met alle grote opdrachten en uitdagingen voor ons. Hoe ziet men kansen om die draagkracht te versterken, ook in relatie tot het aantrekken van extra ambtenaren voor de juiste inzet op de uitvoeringsagenda.
Vraag 2 is: Het voorgestelde investeringsfonds van 30 miljoen moet uit overschotten van alle bestemmingsreserves komen. Onze vraag is dan ook, moeten het echt alle reserves zijn? Kan worden uitgewerkt uit welke reserves het moet komen en kunnen we sommigen als raad ook uitsluiten op basis van die uitwerking?

En voorzitter als laatste dan nog de tip. Bij het presenteren van het akkoord en de reacties achteraf online schrokken mensen een beetje van sommige ambities omdat ze denken dat deze binnen vier jaar geregeld moeten gaan worden. De PvdA Roosendaal wil dan graag ook als tip meegeven: maak in het collegeprogramma een knip tussen realisatie in 4 jaar en op de langere termijn. Zo is het voor iedereen gelijk duidelijk waar men heen wilt en waar eventueel op gestuurd kan worden.