5 november 2022

Begrotingsbehandeling 2023

Deze periode staat in het teken van de programmabegroting 2023. Voor raadslid Paul Klaver is dit niet nieuw, maar voor fractievoorzitter Bjorn Rommens de eerste keer. De commissie hierover is terug te kijken hier.

Lees hier de bijdrage van Björn.

“De eerste keer is natuurlijk altijd super spannend! Maar Paul en ik hebben een goede verdeling gemaakt in de spreektijd. Paul pakte wat meer het financiële gedeelte op zich qua totstandkoming begroting en ik richte me meer op wat inhoudelijke punten. Echter is 5 minuten spreektijd, zeker gedeeld door twee fractieleden, eigenlijk veel te weinig om echt alles goed aan te kunnen kaarten”, aldus Bjorn. De tekst van zijn deel van de eerste termijn kun je hieronder ook nog teruglezen: “Dank voorzitter en natuurlijk ook aan de inleiding door mijn collega.

Voorzitter, college en collega’s. Als ik namens de PvdA Roosendaal naar dit collegeprogramma en de bijhorende begroting kijk dan word ik best blij.

Blij, want veel van de genoemde dingen komen terug in het verkiezingsprogramma van de PvdA Roosendaal. Maar we zijn ook van mening dat het nog beter kan.

Tot nu toe lezen we alleen nog veel ambities met ideeën en richtingen, maar nog geen concrete plannen en acties. Zover wij begrepen hebben volgt de verduidelijking daarvan tegen de tijd dat de voorjaarsbrief bij ons in het postvakje valt.

Maar laat dat nu net hetgene zijn waar de Roosendaalse inwoners op zitten te wachten. De concrete plannen voor hun wijk, buurt of dorp. De concretisering en uitvoering.

Roosendalers willen dingen kunnen zien en voelen; ze willen levering zien. Want alleen op deze manier bouw je vertrouwen op. Zeggen wat je doet en doen wat je zegt.

Omdat er nu nog veel in planvorming en onderzoek gaat zitten, is het nog even afwachten waar het college qua raadsvoorstellen en dergelijke echt mee gaat komen. Maar laat ik gezegd hebben dat de PvdA Roosendaal altijd kritisch en constructief mee wilt kijken; ook dat is Zij aan Zij.

Voorzitter, college en collega’s, graag stip ik nog twee punten aan.

In eerdere raadsvragen heeft de PvdA Roosendaal vragen gesteld over een noodfonds voor de lage middeninkomens en het MKB. De antwoorden van het college daarop beperken zich tot dat de huidige regels voor de 130% van de bijstandsnorm voldoende zijn en dat maatregelen voor het MKB al geregeld zijn via het Rijk. Dat baart ons wel zorgen. Hierbij sluiten wij ook aan bij de vragen die de VLP eerder hierover in deze commissie heeft gesteld.

Maar omdat we deze vergadering te kort duurt om het hier goed over te hebben, zijn de antwoorden geagendeerd en zullen we het later deze maand er het in een commissie over hebben. Laat ik gezegd hebben dat er meer problematiek is, ook boven de 130%.

Als tweede wil ik genoemd hebben dat we deze termijn willen gebruiken om ook de gezondheid aan te tippen. In het verleden heeft de raad een motie aangenomen waarbij elk beleid getoetst zou worden aan de g-factor. De g-factor is de normering op de gezondheidszorg. In de tijd waar we nu in zitten waar we zowel in de openbare ruimte als in programma’s en dergelijke is het goed om telkens weer te toetsen, wat voor gezondheidsimpact een beleid heeft.

Of het college dit zo kan overnemen of dat er opnieuw over besloten moet worden in de raad stemmen we graag even af. Anders zou dit kunnen inhouden dat er in de raadsvergadering hierover een motie komt.”