Door Björn Rommens op 27 juli 2021

Op bezoek bij #YouthGoals Roosendaal

De PvdA zit niet stil tijdens het zomerreces. Vandaag zijn we op bezoek geweest bij #YouthGoals Roosendaal.

Begin dit jaar is Roosendaal gestart met een project rondom maatschappelijke diensttijd.

Het doel van die maatschappelijk diensttijd? Jongeren de mogelijkheid bieden om hun talenten te ontplooien, terwijl ze meteen een bijdrage leveren aan de maatschappij. Björn Rommens en Michael Yap gingen bij #YouthGoals, de uitvoerende partij achter het project, op bezoek!

In Roosendaal is er van alles te doen rondom jongeren. Van activiteiten via Jongerenwerk en ‘Iets Te Doen’ tot hulp bij ontwikkeling vanuit Stichting Leergeld of de Jongerenraad. Nieuw in dit rijtje is het project ‘Maatschappelijke Diensttijd’. En daar wilde we graag wat meer over horen!

Op initiatief van de PvdA Roosendaal gingen we op bezoek bij #YouthGoals om meer te leren over wat ze doen en hoe ze het doen. Want het klinkt nogal zwaar een maatschappelijke diensttijd.

We sprake met projectleider Jessica Don en #YouthCoach Katka Hommel. #YouthGoals is nu een half jaar onderweg in Roosendaal en is al met 82 jongeren in de weer om hun talenten te ontdekken en ontwikkelen tijdens de maatschappelijke diensttijd. Het project heeft voor nu een duur van twee jaar en heeft zich als eerste gericht op de scholieren van het Jan Tinbergen College en het NorbertusGertrudis Lyceum. Binnenkort moeten daar ook Roosendaalse mbo en hbo studenten bijkomen.

Erg leuk om te zien dat de invulling van de maatschappelijke diensttijd voor de deelnemers een vrije invulling is, met de enige verplichting dat je er minimaal 80 uur aan besteed en het bijdraagt aan de Roosendaalse samenleving in stad en/of dorpen.

Van helpen in een verzorgingstehuis tot het ontwikkelen van activiteiten om de relatie tussen jonge en oude buurtbewoners te verbeteren; het kan allemaal! Enorm interessant om een inkijkje te krijgen in dit project.

In september zijn we als PvdA Roosendaal uitgenodigd om een kijkje te komen nemen bij een door jongeren bedachte activiteit in het Vrouwenhofpark.

We zijn ontzettend benieuwd naar de resultaten en de continuering van dit project!