Door Björn Rommens op 20 juni 2021

Kwikstart

Björn Rommens stelt samen met de andere fracties in de gemeenteraad raadsvragen over de Kwikstart app.

De afgelopen week is het veel gegaan over kwetsbare kinderen, de weg naar volwassenheid en op jezelf leren staan als jongere. Dit alles vaak vanuit een jeugdzorgperspectief gezien.

Een van de vraagstukken afgelopen week was hoe we jongeren in de jeugdzorg kunnen begeleiden van 18- naar 18+. Jongeren hebben vragen over op zichzelf gaan wonen, verzekeringen afsluiten, rechten en plichten die ze krijgen, etc.

Stichting Kinderperspectief is in 2020 begonnen met het ontwikkelen van een app (welke zowel als app op de telefoon als via website te gebruiken is) waar bij jongeren makkelijk en gebundeld informatie over tal van zaken kunnen vinden. Informatie die niet alleen voor jeugdzorgjongere handig is om te weten, maar voor alle jongeren in hun weg naar volwassenheid en zelfstandigheid. Deze app, genaamd Kwikstart, heeft nog een interessant onderdeel, namelijk dat informatie niet algemeen hoeft te zijn maar op gemeente niveau ingevuld kan worden.

De app is deze donderdag 17 juni gelanceerd en vraagt nog om input voor de lokale informatie.

Gebruik van de app of website van Kwikstart is gratis voor jongeren en gemeenten.
Voor meer over deze app verwijzen we naar onderstaande links:

Website Kwikstart: https://www.kwikstart.nl/
Website Kinderperspectief: https://www.kinderperspectief.nl/organisatie/
Krantenartikel over Kwikstart: https://www.destentor.nl/regio/nieuwe-kwikstart-app-helpt-kwetsbare-jongeren-over-drempel-naar-volwassenheid-heb-er-heel-wat-zien-vastlopen~af5c9496/

Onze vragen:

1. Bij navraag aan Kinderperspectief is eind oktober/begin november 2020 contact geweest met de ambtenarij van de gemeente Roosendaal om dit initiatief met verzoek om lokale informatie te verstrekken gedeeld. Heeft het college kennisgenomen van het bestaan van deze app?
2. Wat vindt het college van dit initiatief om jongeren op deze manier handvatten te geven in het ontwikkelen van hun zelfstandigheid?
3. (indien niet al in gang gezet) Is het college geïnteresseerd om lokale informatie aan te leveren voor gebruik in deze app?
4. (indien niet al in gang gezet) Is het college bereid om deze app te delen met andere gemeenten in de jeugdzorgregio WBW en mogelijk ook aan andere gemeenten op passende momenten (denk aan in-/formele overleggen, nieuwsbulletins, etc.)?
5. Heeft de gemeente Roosendaal zelf al een (online) informatiepunt voor jongeren waar zij voor informatie zoals getoond in de Kwikstart app/webversie terecht kunnen?
De antwoorden volgen via https://raad.roosendaal.nl