12 november 2021

Gemeentebegroting 2022 vastgesteld

De gemeenteraad, met steun van de PvdA, heeft de gemeentebegroting 2022 vastgesteld. Alle aanvullende voorstellen van de PvdA, met steun van het progressieve blok (GL-LS21-PvdA-D66) zijn ook gesteund.

Het college van B&W lijkt deze bestuursperiode de komende maanden rustig af te kunnen gaan ronden. De voorliggende ontwerp-begroting werd aangenomen door de gemeenteraad. Met steun dus vanuit onze PvdA fractie. Genoeg geld op de plank en over de hele breedte zien wij een Roosendaal dat het goed doet. Maar het kan altijd beter.

In de Commissie al door ons genoemd de wijkenaanpak. Wij willen een concrete uitvoeringsagenda van dit college hoe men de uitdagingen in de diverse wijken en dorpen wil gaan aanpakken. Begin waar de uitdagingen het grootst zijn. Eerder genoemd Langdonk, eerder genoemd Westrand. Zie onlangs nog de vragen over energiearmoede. Waar komt dit het hardst aan? Langdonk, Kalsdonk, Burgerhout, Kroeven, Kortendijk, Westrand. Leefbaarheid onder druk, inkomen onder druk, bestaanszekerheid onder druk. Voldoende uitdagingen om op te pakken en het college komt nog eind dit jaar met een concreet voorstel.

De gemeenteraad dient nog te spreken over het PvdA initiatiefvoorstel, een nieuw Hart voor Roosendaal. Ons voorstel om geld vrij te maken voor de aanpak snelweg A58 werd aangenomen.

De jeugdzorg, een miljoeninjectie van het Rijk voor de jeugdzorg. Het college geeft aan dat deze extra middelen  niet  direct worden toegerekend aan jeugdzorg. We vragen dan om wel inzichtelijk te maken op welke wijze u dit bedrag in andere beleidsterreinen gaat investeren waarvan jeugdigen profiteren. De motie werd hierover aangenomen.

Samenwonen op proef in de bijstand. Een eerste aanzet om nog meer maatwerk te verrichten. Hiertoe werd ook onze motie aangenomen.

Het ophogen van de individuele studietoeslag voor studenten met een beperking. Logisch. Ook hier werd onze motie aangenomen.

De buurthuizen. Een verkenning, waar relevant, naar het in eigendom nemen van de panden en het uitvoeren van onderhoud. Ook hier werd onze motie aangenomen.

Al onze voorstellen waren mede tot stand gekomen met steun van het progressieve blok in de gemeenteraad (GroenLinks, LS21, PvdA, D66).