Door Michael Yap op 5 november 2021

Begroting 2022 – Een verbonden stad?

Onder motto ‘Roosendaal: Duurzaam, sterk en aantrekkelijk’ heeft dit college van B&W, via de meerderheid van onze gemeenteraad, op basis van ruime financiële kaders, de mogelijkheid gehad  om de afgelopen jaren aan dit motto te werken. Is dit gemeentebestuur hierin geslaagd? Daar mag de kiezer, de Roosendaalse inwoners, op 16 maart 2022 iets van vinden en hopelijk doen ze dat in grote getale.

Ik heb de eer, om namens de PvdA, voor de laatste keer in deze raadsperiode, iets van de voorliggende ontwerp-begroting te vinden. Een begroting waarin wij bijna 300 miljoen euro te verdelen hebben. Roosendaal heeft gelukkig nog altijd een solide financiële basis en dit biedt voldoende perspectief voor de komende jaren. De invulling daarvan volgt na maart 2022, toch hebben we als PvdA, veelal in samenwerking met het progressieve blok (LS21 – GroenLinks – PVdA – D66), wat aandachtspunten die wij willen vertalen in de huidige ontwerp-begroting.

In de aanbiedingsnota spreekt het college over een veilige leefomgeving voor onze inwoners. Als we hier wat dieper op inzoomen missen we hierin de concrete aanpak als het gaat om de leefbaarheid en veiligheid in onze wijken en dorpen. Na de vuurwerkrellen van vorig jaar is gestart om een zogeheten impactanalyse te maken voor de wijk Langdonk, wat gevolgd zou worden voor meerdere wijken. Wat is nu het vervolg? Zowel financieel als inhoudelijk. Wat gaan we doen? Onder het vorige college werd een terugtrekkende beweging gemaakt in de wijkenaanpak. Geen wijkwethouders, geen wijkmanagers meer als centraal aanspreekpunt voor onze inwoners en voor maatschappelijke organisaties die actief zijn in de wijken en dorpen, maar een afbraak van wijkstructuren en wijknetwerken. Wat is hiervan het resultaat? De PvdA overweegt een motie op dit punt om zowel financieel als inhoudelijk daadwerkelijk in te zetten op toekomstbestendige wijken en dorpen. Om te zorgen dat iedere Roosendaal zich thuis voelt in zijn of haar buurt.

Roosendaal werkt aan een verbonden stad zoals we in het voorontwerp Omgevingsvisie hebben kunnen lezen. Het PvdA initiatiefvoorstel, een nieuw Hart voor Roosendaal, sluit hier ook mooi op aan en we overwegen hiervoor eveneens financiële ruimte voor vrij te maken middels een amendement.

Binnenkort heeft de gemeenteraad ook een debat over de uitvoering van de motie ‘voorkomen sluiting buurthuizen’ die in de vorige raadsperiode al was aangenomen. Tot nu toe is hiervan de uitkomst dat er een nieuwe subsidieregeling is gekomen voor de komende jaren, buurthuizen zich afvragen hoe dit voor hen uitpakt en het college overweegt of het niet verstandiger is, waar nodig, om wijk- en dorpsaccommodaties weer in eigen beheer te nemen. Wat de PvdA betreft niet onverstandig nu het beheer en onderhoud als een zware verantwoordelijkheid wordt ervaren, er grote verschillen zitten in deskundigheid van vrijwillige buurthuis besturen, er grenzen zitten aan wat je kan en mag verwachten van een vrijwillig bestuur en de gemeente activiteitgericht i.p.v. steengericht wil subsidiëren. Benieuwd wat de collega-fracties in de gemeenteraad hiervan vinden.

Voor 2022 is voor Roosendaal een extra bedrag toegezegd van bijna 6 miljoen euro ten behoeve van jeugdzorg. In de beantwoording op onze vragen, of dit bedrag ook daadwerkelijk aan jeugdzorg zal worden besteedt, geeft het college aan dat deze extra middelen niet direct worden toegerekend aan jeugdzorg. We vragen om dan wel inzichtelijk maken op welke wijze het college dit bedrag in andere beleidsterreinen gaat investeren waarvan jeugdigen profiteren.

In Roosendaal maken er 10 studenten gebruik van de individuele studietoeslag voor studenten met een beperking. Wat ons wordt die huidige bijdrage opgeplust naar 300 euro per maand, zoals landelijk voor wordt geschreven.

Volgens de landelijk geregelde “kostendelersnorm” past de gemeente de bijstandsuitkering aan als verschillende volwassenen samenwonen. De gemeente Tilburg is een proef hierin gestart. Bijstandsgerechtigden mogen een halfjaar samenwonen zonder dat het invloed heeft op hun uitkering. Wij willen dit voorbeeld volgen. In Roosendaal zou het om zo een 200 gevallen gaan.

Een proactieve aanpak van de energiearmoede. Wat ons betreft gaan we voor een energietransitie die samen, eerlijk en duurzaam is. Centraal staan hierbij dat ieder huishouden krijgt ondersteuning aangeboden in het verlagen van de energierekening waarbij nadrukkelijk oog is voor de persoonlijke en financiële omstandigheden. We sluiten aan bij wat al plaatsvindt in de buurten en wijken voor wat betreft fysieke (verduurzaming) en sociale projecten vanuit armoede, schulddienstverlening, gezondheid en werk&inkomen. We werken in de aanpak nauw samen met partijen in het sociaal domein en partijen die actief zijn in de energietransitie.

Nog los van deze voorstellen hebben we in deze raadsperiode via vele raadsvragen, moties en amendementen aandacht gevraagd om te investeren in onderwijs, werk te maken van een duurzaam Roosendaal, werk te maken van een Roosendaal voor iederéén. Dit blijven we natuurlijk ook de komende maanden doen, zeker met het oog op de uitdagingen die er voor Roosendaal zijn.

Michael Yap

Hier is Michael Yap, 39 jaar oud en woonachtig in de wijk Tolberg.

Meer over Michael Yap