8. Samen duurzaam leven

8. Samen duurzaam leven

In het Energieakkoord zijn de afspraken rondom de energietransitie van gemeenten vastgelegd. De energietransitie biedt volop kansen: voor schone lucht, betere huizen, betaalbare energielasten en meer werkgelegenheid. Maar om daar te komen zijn er investeringen nodig. Het IPCC rapport (augustus 2021) laat zien dat we op alle niveaus veel meer moeten doorpakken. Ook in Roosendaal moeten we samen met inwoners en bedrijven een bijdrage leveren. In Roosendaal kiezen we ervoor om de kosten en de opbrengsten eerlijk te verdelen en voorkomen we dat de energietransitie de ongelijkheid vergroot. Samenwerken met onze inwoners is daarvoor essentieel; voor het draagvlak én voor de betrokkenheid.

Voor de gemeente Roosendaal betekent dat:

• we voorlichtingscampagnes organiseren om o.a. het gebruik van warmtepompen en zonnepanelen te stimuleren;
  • we voor een wijk/dorpsgerichte aanpak kiezen, waarmee we de verduurzamingsopgave op buurtniveau in kaart brengen en op buurtniveau bekijken wat er bij wie moet gebeuren, onder andere door gebruik te maken van de ESCo-constructie. Hierbij worden afspraken over de te behalen energiebesparing gemaakt, zodat de risico’s van de verduurzaming niet alleen bij inwoners komen te liggen;
  • we tegen gunstige voorwaarden een gemeentelijke subsidie/lening mogelijk maken voor diegenen die zijn of haar huis wil verduurzamen, maar daar geen geld voor heeft. We hebben hiervoor een verduurzamingsfonds. Het is immers moeilijk groen doen als je rood staat. Iedereen in de gemeente moet merken dat de verduurzaming ook hen vooruit helpt. Ondersteuning van lage inkomens is essentieel om een tweedeling in de maatschappij te voorkomen;
  • we onder voorwaarden daken van publieke gebouwen beschikbaar stellen aan particulieren die wel zonnepanelen willen aanschaffen, maar geen dak beschikbaar hebben;
  • we zetten dus in op zon-op-dak voor bedrijven en woningen. Roosendaal heeft vooralsnog zo goed als alle bestemde ruimte (75 hectare) voor zonneparken ingevuld en hiermee al aan haar verplichtingen in West-Brabant voldaan;
  • we ondernemers, scholen en verenigingen de mogelijkheid bieden om gratis een energiescan te laten uitvoeren. Zo krijgen zij direct inzicht in de potentiële energiebesparing en kunnen ze vervolgens actief aan de slag met de voorgestelde maatregelen;
  • we ondernemers gaan ontzorgen en implementaties op het gebied van duurzaamheid activeren.
  • zelf scheiden van groen, papier en plastic en restafval is helemaal niet erg. Echter moeten we het voor onze inwoners wel zo eenvoudig en betaalbaar mogelijk maken. Nascheiding van afval kan hierbij helpen als dit een betaalbare opties is.
  • de gedachte om korting te geven op de rioolheffing als inwoners hun tuin vergroenen is goed, want belonen werkt vaak. Wij hebben wel vraagtekens bij de uitvoerbaarheid van zo een maatregel. Wij zien andere manieren om de gemeente te laten vergroenen: o.a. meer bomen planten, groene gevels, buurttuintjes.