7. Een actief en creatief Roosendaal

7. Een actief en creatief Roosendaal

Sport is passie en nog heel veel meer. Elke week weer staan vele vrijwilligers van verenigingen voor dag en dauw op om het beoefenen van hun sport in Roosendaal mogelijk te maken. Daarmee leveren ze een onmisbare bijdrage aan het vitaal en krachtig houden van onze lokale samenleving. Wie sport en lid is van de sportclub, is vaak gezonder en heeft een breder sociaal netwerk dan iemand die geen lid is van een sportvereniging. We koesteren onze vrijwilligers en verenigingen dus en zien sport als een publieke voorziening. Sport en bewegen moet voor iedereen betaalbaar zijn.

Kunst en cultuur raakt, verbindt, verheft, ontspant en biedt naast plezier ook stof tot nadenken. Het gaat over wie we zijn, over onze drijfveren en over onze dromen. Zonder de bibliotheek, de muziekschool, de cultuur- en poppodia, de (gemeentelijke) musea en cultuureducatie is het lastig om die dromen te verwezenlijken. Cultuur draagt in al zijn verschijningsvormen bij aan de leefbaarheid in de wijken en steden. Voor de PvdA is het belangrijk dat alle vormen van cultuur toegankelijk en betaalbaar zijn voor iedereen en dat elke cultuuruiting van waarde is. Het is belangrijk dat de culturele en creatieve sector de diversiteit van onze samenleving representeert. Bij een inclusieve samenleving hoort een inclusieve culturele sector.

Voor de gemeente Roosendaal betekent dat:

• we bij elke overgang in het leven, zoals van de basis- naar middelbare school, nagaan hoe we de uitval onder jongeren die sporten kunnen minimaliseren;
  • we zorgen dat sport en cultuur beter aanhaken bij de Jeugdagenda waardoor we jongeren meer betrekken bij creatieve initiatieven en processen in de stad;
  • wanneer geld het probleem is, we kinderen, jongeren en ouderen, tegemoet komen met speciale regelingen;
  • we in onze culturele voorzieningen investeren in ontwikkeling en behoud om de leefbaarheid en aantrekkelijkheid van onze gemeente te vergroten;
  • we aanbieders van muziek, dans en theater (en de bibliotheek) stimuleren meer te gaan samenwerken om cultuur voor een breder publiek toegankelijk te maken;
  • in de culturele sector meer aandacht komt voor erfgoed;
  • we van culturele instellingen, die door de gemeente gesubsidieerd worden, vragen om goed werkgeverschap, bijvoorbeeld door de toepassing van de Fair Practice Code.
  • Roosendaal mag, ook als grootste gemeente in West-Brabant West, op de kaart staan als gemeente waar evenementen plaatsvinden, van sport (zoals de Vuelta 2022) tot aan cultuur (Kingsday 538). Een lokale variant op bestaande evenementen is daarin zeker ook mogelijk.