4. Iedereen een kans

4. Iedereen een kans

Een samenleving met kansengelijkheid is nu nog ver weg. 70% van de huishoudens die in de problemen zit, is niet zichtbaar. In Roosendaal woont al een grote groep (15 procent) kinderen die opgroeit in een gezin onder de armoedegrens en dat is in 2021 nog zichtbaarder geworden. Kinderen uit arme gezinnen hebben een moeilijkere start, kunnen vaak niet meedoen met sport, niet naar verjaardagsfeestjes gaan en niet meepraten over de vakantiereizen. We willen dat kinderen in armoede een eerlijke start kunnen maken.

Niet alleen een kans op onderwijs, een stage, een baan, maar ook een kans om gewoon mee te doen. Ook als je fysiek beperkt bent, moeten gebouwen en wegen toegankelijk zijn. Voor volwassenen en ouderen is de digitale wereld meer en meer aanwezig. Als gemeente moeten we een weg vinden om met onze partners aanwezig te zijn in de digitale wereld ter ondersteuning van inwoners en om iedereen mee te kunnen laten doen.

Roosendaal deelt geen straf meer uit voor pech, maar biedt kansen en perspectief voor mensen. Daar worden we allemaal beter van, individueel en als samenleving. Goede schuldhulpverlening en een ruimhartig minima- en armoedebeleid moeten ervoor zorgen, dat mensen weer mee gaan doen.  We willen de preventieve rol van de sociale basis vergroten.

Door dicht bij onze inwoners te staan, weten we wat zij nodig hebben. Daar kunnen we mensen bij elkaar brengen; op het schoolplein, de sportvelden, de markt of waar dan ook.

Voor de gemeente Roosendaal betekent dat:

• we ervoor gaan zorgen dat de hulpverlening wordt gericht om de mensen te helpen en niet om hen ‘aan te pakken’;
  • iedereen toegang krijgt tot de digitale leefwereld. Dit doen we door samen met partners onze inwoners verder te helpen met digitale middelen;
  • we ongemakken willen laten verhelpen, op het gebied van de fysieke omgeving, om zo de toegankelijkheid van gebouwen, openbare ruimte, wegen en andere voorzieningen voor iedereen in Roosendaal te verbeteren;
  • we inzetten op vroegsignalering en preventie. Daar ligt de sleutelrol voor de gemeente. Onze dienstverlening houdt hier rekening mee;
  • we zorgen voor goede schuldhulpverlening en een ruimhartig minima- en armoedebeleid;
  • we gaan samenwerken met het Jeugdeducatiefonds. Dit fonds helpt om de ontwikkelingskansen van kinderen die opgroeien vanuit een achterstand te vergroten. Aanvragen voor het fonds lopen via de basisschool, omdat daar bekend is wat de talenten en intellectuele mogelijkheden van de kinderen zijn. De juf of meester weet als geen ander wat nodig is. Waar geldgebrek een belemmering is in de ontwikkeling, kan de school een beroep doen op het Jeugdeducatiefonds.
  • participatie en inspraak van onze inwoners is van groot belang voor een goed functionerende gemeente. Wijk- en dorpsraden nieuw leven in blazen lijkt ons een goed idee, waarbij we niet de andere participatie en inspraak vormen uit het oog moeten verliezen.