3. Recht op een veilige leefomgeving

3. Recht op een veilige leefomgeving

Veiligheid is een basisbehoefte, die voor de meesten van ons gelukkig een vanzelfsprekendheid is. Maar juist in de buurten waar de inwoners het al zwaar hebben, is het dat niet. Het sociaal werk is daarom van belang. Het vormt de ogen en oren voor de gemeente in de wijk. Sociaal werkers zien door hun contacten in de wijk de behoeften van mensen en acteren daar ook op door concrete hulp.

In onze kwetsbare wijken waar de meeste woninginbraken zijn, is de verloedering door vandalisme en achterstallig onderhoud het grootst en is de overlast door ondermijnende criminaliteit het meest tastbaar. Daar kunnen juist de sociaal werkers een grote rol spelen in de vorm van bezoek, advies, doorverwijzing in het netwerk en de organisatie van activiteiten. Het gaat niet enkel om een taak, maar het gaat om mensen kennen. Mensen kennen de sociaal werker en dat schept vertrouwen. Hierdoor ontstaat de mogelijk van vroegsignalering en preventie. Door meer in de wijk aanwezig te zijn, zorgen we ervoor dat de verlokkingen van het snelle geld van de drugscriminaliteit minder vat krijgen op de inwoners.

Eind 2020 kregen we te maken met onacceptabel gedrag van jongeren in enkele Roosendaalse wijken. Het vuurwerkverbod was de lont in het kruitvat van onvrede over hun leefsituatie. Duidelijk is dat daaraan gewerkt moet worden en de PvdA vraagt daar aandacht voor.

We kiezen voor de  “twee handen” voor wijkaanpak; de harde hand om te kunnen opsporen en straffen, de uitgestoken hand om perspectief te kunnen bieden.

Een veilige leefomgeving betekent natuurlijk ook schoon, heel en veilig. Verkeersveiligheid is hierbij ook een belangrijk item voor ons.

Voor de gemeente Roosendaal betekent dat:

• we extra investeren in de meest kwetsbare wijken omdat daar de meeste woninginbraken plaatsvinden, de onveiligheid op straat het grootst is, vandalisme het meest zichtbaar is en de drugscriminaliteit voor de meeste ontwrichting zorgt;
  • we Roosendalers de kans geven mee te praten en te beslissen over de inzet van de financiële injectie voor het veiligheidsbeleid;
  • we kansarme jongeren perspectief willen bieden en meteen ingrijpen als iemand dreigt te ontsporen. Voorkomen is beter dan genezen. Daarom bezuinigen we niet op het buurt- en jongerenwerk, draaien we eerdere bezuinigingen terug en zorgen we er met een extra impuls voor dat alle kwetsbare jongeren in beeld zijn bij onze professionele buurt- en jongerenwerkers waarbij we oog blijven houden voor de inwoners die overlast en onveiligheid ervaren;
  • we in een grotere inzet van sociaal werk in wijken en buurten investeren. De buurtpreventie vormen de ogen en orden in de wijken en dorpen. Een veilige leefomgeving vraat echter meer: voldoende aanwezigheid van wijkagenten en boa’s. De harde hand om op te sporen en te straffen en de uitgestoken hand om perspectief te bieden.
  • we meer wijkagenten en boa’s willen zonder dat de boa alle taken van de wijkagent overneemt. De aanwezigheid van politie en justitie is noodzakelijk. De wijkagent krijgt weer de taak die hij of zij oorspronkelijk had.
  • 30 km/u wordt de norm. De snelheidsverlaging zorgt voor een veilige en aantrekkelijke gemeente. De lagere snelheid helpt om het verkeer overzichtelijker en veiliger te maken. De straten die geschikt zijn worden in overleg met omwonenden hierop ingericht.
  • veilige kindzones: Rond alle scholen moeten veilige schoolzones zijn. In deze schoolzones is de maximumsnelheid voor auto’s 30 km per uur, zijn er parkeerverboden, veilige in- en uitstapplaatsen voor kinderen en veilige fietsroutes van en naar de scholen.
  • een veilige leefomgeving betekent ook in de volle breedte Roosendaal Fietsvriendelijk. Dat betekent investeren in veilige en goed onderhouden fietspaden. Dit alles met een goed en logisch verbonden fietsennetwerk tussen wijken en dorpen, het buitengebied en omliggende gemeenten.
  • minder aantrekkelijke tarieven voor parkeren op straat, zodat bezoekers gestimuleerd worden om de parkeergarages te gebruiken. Hierdoor is er meer parkeerruimte beschikbaar voor vergunninghouders om de auto dichtbij huis kwijt te kunnen.
  • ieder manier om de bereikbaarheid (om een wijk in en uit te gaan) is het onderzoeken waard. Het voorbeeld de Willem Dreesweg doortrekken naar de Zundertseweg kan dus een optie zijn voor de wijken Langdonk en Kortendijk, maar nut en de noodzaak moeten eerst in beeld worden gebracht.
  • voor ons staat centraal dat we in Roosendaal op de meest veilige en gezonde manier, voor zowel onze inwoners, hulpverleners, dier en natuur, met vuurwerkgebruik om kunnen gaan. Niet al het vuurwerk hoeft dus verboden te worden; lokaal maatwerk staat centraal.
  • de illegale (soft)drugsmarkt is tot op heden de grote winnaar van het huidige drugsbeleid. Dat moet anders. Een lokaal uitgiftepunt, gebaseerd op de pijlers: preventie, handhaving en goede afstemming met buurgemeenten (waaronder ook die in België) staat hierbij centraal.