2. Alle kans om te leren

2. Alle kans om te leren

Ieder kind verdient een fijne jeugd, een veilig thuis en een goede school. Op school maak je vrienden, word je uitgedaagd om te ontdekken wie je bent en word je in staat gesteld om je dromen waar te maken. De wijk waarin je woont, je achtergrond of wie je ouders zijn, mogen nooit bepalend zijn voor wie je later wordt. We vinden het onaanvaardbaar dat niet iedereen een eerlijke kans krijgt en doen er in Roosendaal alles aan om leerachterstanden en laaggeletterdheid tegen te gaan en de kansengelijkheid te bevorderen. Samen met de scholen en de kinderopvang zorgen we ervoor dat de Jeugdagenda met betere en passende oplossingen komt om ongelijkheid tegen te gaan.

Ook de coronapandemie had en heeft effect op het onderwijs van de allerkleinsten tot de jongvolwassenen. Thuisonderwijs, geen onderwijs, digitaal onderwijs en stages die niet doorgaan. In Roosendaal zullen we ook voor onze jonge inwoners de komende periode extra aandacht moeten hebben. Alle kinderen moeten maximale kansen krijgen om zich te kunnen ontwikkelen en te leren. Samen met het onderwijs versterken we de sociale basis en maken we optimaal gebruik van de middelen die het rijk ter beschikking stelt om taal- en leerachterstanden weg te werken, juist bij die kinderen van wie de sociale basis niet sterk is.

Voor de gemeente Roosendaal betekent dat:

• in Roosendaal scholen, gemeente en jeugd(zorg)instellingen samenwerken. Het onderwijs is integraal onderdeel van ons jeugdbeleid;
  • door naast onderwijs en kinderopvang ook vrijetijdsbesteding, ontspanning, sport en cultuur aan te bieden, alle kinderen de mogelijkheid krijgen zich optimaal te ontwikkelen;
  • we extra in scholen investeren die veel leerlingen met een leerachterstand en/ of veel kinderen uit gezinnen met lage inkomens hebben, om ongelijkheid te bestrijden;
  • we met een gerichte aanpak scholen gaan ondersteunen om alle ouders bij de school en de educatieve ontwikkeling van hun kinderen te betrekken;
  • we in de scholen ondersteunen bij het verbeteren van hun leesonderwijs;
  • we het inburgeringsonderwijs beter laten aansluiten op het reguliere onderwijs om zo de kwaliteit van en het slagingspercentage voor inburgering omhoog te brengen;
  • elke school een eigen conciërge heeft die alle kinderen kent en die leerkrachten ontzorgt;
  • op de scholen zelf extra jeugdprofessionals worden ingezet met als doel vanuit preventie zorg te bieden;
  • leerwerkmakelaars op alle vmbo-en mbo-scholen werkzaam zijn om leerlingen te helpen bij het vinden van waardevolle stages;
  • alle bestaande mogelijkheden benutten voor scholing en omscholing;
  • de schoolpleinen vergroenen.