1. Wonen is een recht

1. Wonen is een recht

Er is een grote vraag naar woningen, zowel in de particuliere sector als in de huursector. De Nederlandse woningmarkt kent een grote krapte. De vraag naar woningen is sterk toegenomen terwijl de bouw ervan is achtergebleven. Het tekort aan betaalbare woningen is groeiende. Met name voor jongeren. Starters hebben weinig kans op het verwerven van een woning door de excessief hoge huizenprijzen of het gebrek aan betaalbare huurwoningen.

Gelukkig bouwt Roosendaal in 2022 druk verder aan de nieuwe wijk Stadsoevers. Maar ook elders vinden bouw- of verbouwactiviteiten plaats zoals in de Josephwijk, op diverse plekken in het Centrum en in Wouw.

Een knelpunt blijft wel het wonen van onze jongeren nu en in de toekomst. Behalve in de tiny houses in Stadsoevers waar een aantal jongeren  een prettige woonplek heeft gevonden, is het toch voor veel doelgroepen in Roosendaal en de dorpen een uitdaging om een geschikte woning te vinden. We vragen extra aandacht voor dit probleem.

Meer woningen bouwen is één van de oplossingen, maar ook het doorbreken van het marktdenken in de bouwsector. Alleen als we de regie terugpakken en met maatschappelijk verantwoord opererende projectontwikkelaars samenwerken, kunnen we ervoor zorgen dat in Roosendaal over een aantal jaren voldoende betaalbare huizen gebouwd zijn.

Wonen vraagt ook om een goede leefbaarheid in de wijken en dorpen. De gemeente heeft miljoenen uitgegeven aan de binnenstad (Centrumring, Nieuwe Markt). Wij hebben altijd gepleit voor een balans in heel de gemeente Roosendaal. We gaan daarom volop investeren in leefbare wijken en dorpen.

Voor de gemeente Roosendaal betekent dat:

• we in de dorpen en de stad een duidelijke balans realiseren in bestemmingsplannen, de structuurvisie (omgevingsvisie) en woonvisie wat betreft sociale woningbouw, type woningen en de daaraan gekoppelde (huur)prijzen;
  • we in de omgevingsvisie en woonvisie vastleggen en met projectontwikkelaars afspreken dat een passend percentage van de gerealiseerde nieuwbouwwoningen naar starters gaat om zo starters een eerlijke kans te geven. Bij koop leggen we dat vast in bestemmingsplannen en overeenkomsten, bij huur wordt dit onderdeel van de huisvestingsverordening;
  • we in Roosendaal zorgen voor een maatregel van zelfbewoningsplicht, waarin we voorkomen dat beleggers en speculanten huizen opkopen en starters geen kans hebben;
  • we in Roosendaal zorgen voor het verkleinen van grote gezondheidsverschillen tussen inwoners van de ene en een de andere wijk door een woonzorg-agenda op te stellen waarin extra aandacht is voor de voorzieningen die er naast een goede woning nodig zijn om de gezondheid van de wijkbewoners te verbeteren;
  • we leegstand willen voorkomen. Leegstaande bedrijfspanden, schimmige schuren en stallen hebben een aantrekkingskracht op verkeerde investeerders. In het kader van de aanpak van ondermijning en drugslabs is het transformeren van deze panden naar woningen een oplossing. We willen meer experimenteerruimte hiervoor;
  • van lege panden in het straatbeeld wordt niemand blij. Een van de opties is het ombouwen naar (sociale) huurwoningen; betaalbaar en voor een gemixte groep woningzoekenden.
  • zorgen dat ouderen langer zelfstandig kunnen wonen.
  • nu de woningnood hoog is moeten we naar alle mogelijke plekken kijken, zowel binnen de bestaande wijken en dorpen als in het buitengebied. Inzet is op een aantrekkelijke groene en duurzame woonomgeving.
  • we verhogen de starterslening: hiermee vergroten we de kans voor jongeren, starters, om een woning te kopen en verbeteren de doorstroming op de woningmarkt.
  • arbeidsmigratie moeten we in goede banen leiden. Ook als het gaat om de huisvesting. Roosendaal moet een aantrekkelijke, veilige (tijdelijke of permanente) vestigingsplaats zijn. Grootschalige accommodaties voor kort verblijf, permanent verblijf in wijken en dorpen.