Een betrokken overheid die naast haar inwoners staat
Op initiatief van de PvdA Roosendaal en de VLP sprak de gemeenteraad onlangs in een extra raadsvergadering over het Rapport Commissie Ombudsman inzake de klachten van het bewonerscomité Kalsdonk jegens het handelen van de Gemeente Roosendaal.
Wij zijn van oordeel dat het college van burgemeester en wethouders over dit rapport verantwoording diende af te leggen over het door hen gevoerde bestuur. De Ombudsman onderzoekt of de ambtenaar of de bestuurder zich in de voorgelegde kwestie behoorlijk gedragen heeft. Door het onderzoek te doen en een eindoordeel te geven over de bejegening, probeert de Ombudsman een goede verstandhouding tussen de burger en de overheid te bewerkstelligen of zo nodig te herstellen.
Leidend in het onderzoek van de Ombudsman zijn de vier kernwaarden van behoorlijk overheidsoptreden:
· Open en duidelijk
· Respectvol
· Betrokken en oplossingsgericht
· Eerlijk en betrouwbaar
De observaties, de conclusies en aanbevelingen van de Ombudsman in deze kwestie zijn helder. De gemeente handelde ‘niet behoorlijk, niet coulant, zeer onzorgvuldig en niet transparant’. Ook de nadere beschouwing en de aandachtspunten die de Ombudsman meegeeft over de gemeentelijke organisatie, de verkokering en de afwezigheid van bestuurders in dit dossier verdient een verantwoording.
Wat ons in ieder geval triggerde was de persreactie van de gemeente waarin is aangegeven dat de gemeente niet alle observaties zou delen van de commissie en maar een aantal van de aanbevelingen ten harte zal nemen.
Een rapport van de Ombudsman heeft als doel om, naast het herstel van de verstandhouding, een bijdrage leveren aan een verbetering van de dienstverlening. Een klacht is dan ook niet direct kritiek, maar een uitnodiging aan de organisatie om de blik van ‘buiten naar binnen’ te richten: hoe komt de organisatie over als dienstverlener? En: kan dat misschien verbeterd of geoptimaliseerd worden? Belangrijk is dus wat de gemeente met de leerpunten en aanbevelingen uit het rapport zal gaan doen.
In het raadsdebat gaf burgemeester Han van Midden aan dat het college van B&W alle aanbevelingen van de Ombudsman overneemt. Ook in breder perspectief zegde hij toe het huidige communicatiebeleid van de gemeente aan te passen en te verbeteren.
Een oplossing voor de bewoners? Niet direct, maar wel een stap in de goede richting, waar een overheid niet tegenover, maar naast haar inwoners staat.