Door op 12 mei 2017

Wielerexperience aanwinst voor Roosendaal

Onze fractie bestaat uit twee enorme wielerliefhebbers, dus u begrijpt dat het initiatief Roosendaal Wielerexperience door ons met gejuich wordt ontvangen. Wie droomt er nu niet van een aankomst van de Giro, Tour of Vuelta à la Parijs-Roubaix op de Theunispiste, de wielerbaan van 1km.

Het idee vloeit voort uit de City Challenge: Een ‘oude’ atletiekbaan? Wat zou jij daar mee kunnen doen?! Via deze CityChallenge hadden alle inwoners, ondernemers en maatschappelijke instellingen, zowel binnen als buiten Roosendaal, de mogelijkheid bieden om met ideeën en plannen te komen voor een nieuwe bestemming van het Sportpark Red Band. De gemeente werd aangenaam verrast door de inzendingen. Dit soort City Challenges juichen we als PvdA van harte toe. Burgerparticipatie in optima forma.

Met als uiteindelijke winnaar de Kaaimannen. Goed werk, met vervolgens een goede lobby van de Kaaimannen die dit idee met de gemeente verder hebben uitgewerkt.

Het raadsvoorstel maakt echter al wel zelf duidelijk wat de kanttekeningen van dit initiatief zijn. Het initiatief steunt volledig op de lokale overheid. Alles wordt gefinancierd door de lokale overheid, gemeente blijft eigenaar, draagt het risico. De wethouder maakte echter duidelijk dat de kracht van dit initiatief zit in de laagdrempeligheid. Iedereen kan er straks gebruik van maken. Daarnaast is er al volop interesse van diverse mogelijke gebruikers.

Voor het beheer denken we ook dat er kansen liggen om het te verbinden met onze inwoners die nu aan de kant staan. Naar het voorbeeld van de Kantonniers zou ook een gemeenteploeg aan de slag kunnen als beheerders van het nieuwe wielerpark.

Het is de bedoeling dat het wielerpark eind dit jaar is gerealiseerd.