Door op 15 juni 2016

Whatsappen met de gemeente

Onze gemeente is gestart met dienstverlening via het kanaal WhatsApp. WhatsApp wordt door meer dan de helft van de Nederlanders gebruikt en is daardoor een mooie toevoeging aan de andere communicatiemiddelen van de gemeente. Inwoners kunnen vanaf vandaag via WhatsApp vragen aan de gemeente stellen.

Inwoners die een vraag hebben kunnen contact opnemen via het WhatsApp-nummer +31 6 11537992. Dit telefoonnummer kan alleen worden gebruikt om WhatsApp-berichten te sturen. Bellen of sms’en is niet mogelijk met dit nummer. Binnenkomende vragen worden door het webteam beantwoord, tijdens kantooruren, binnen maximaal 24 uur (weekend niet meegerekend). De gemeente stuurt geen privacygevoelige informatie via WhatsApp.

De PvdA heeft hierover vragen gesteld omdat het gebruik van WhatsApp risico’s met zich meebrengt in de dienstverlening met onze inwoners. Op dit moment biedt WhatsApp geen officiële API (plug in) om mee te integreren. Dit houdt in dat alle partijen gebruik maken van Open-Source toepassingen en/of een zelf ontwikkeld koppelpunt. Dit zou eventueel kunnen leiden tot een aantal hick ups (kleine storingen waarbij er berichten verloren gaan) en de inwoner ziet dat zijn bericht niet door de gemeente gelezen is. In het slechtste geval wordt dan weer het nummer wat de gemeente gebruikt geblokkeerd. De gemeente heeft ons bericht dat de genoemde risico’s worden ondervangen.