Door Karim Ahlalouch op 23 augustus 2019

Werk maken van Werk

In het kader van de Economische Koers van Roosendaal blijft voor de PvdA het motto: “Werk maken van Werk!

In dit verband bespraken we in de Commissie van de gemeenteraad onlangs een tweetal documenten van het college van B&W: De Economische Koers en het Actieprogramma Iedereen Doet Mee op de Arbeidsmarkt XL.

De titel van het laatste document spreekt ons natuurlijk zeer aan, dit kon zomaar een manifest zijn van onze partij.

Het uitgangspunt bij het economisch beleid van Roosendaal zou moeten zijn dat werkgelegenheid het doel is en niet de economische groei, en dat technologische ontwikkelingen de mens moeten dienen en dat zoveel mogelijk Roosendalers ervan moeten kunnen profiteren.

Werk is de meest duurzame motor achter de ontwikkeling van mensen. Werk maakt het mogelijk om een zeker en fatsoenlijk bestaan op te bouwen. De overheid kan door te investeren in werkgelegenheid de voorwaarden scheppen die mee blijven doen in de samenleving mogelijk maken. De PvdA ziet hierbij een belangrijke rol weggelegd voor onze gemeentelijke bestuur. Hierbij zijn kerntaken als aanjager, verbinder en informatiemakelaar voor ons van essentieel belang.

De werkgelegenheid is de afgelopen jaren flink aangetrokken en Roosendaal heeft daar zeker van geprofiteerd. Wel moeten we constateren dat de vraag naar arbeid veranderlijker dan ooit is geworden. Bestaande banen verdwijnen, nieuwe banen komen ervoor in de plaats.

Deze dynamische arbeidsmarkt vraagt om een gezamenlijke aanpak van werkgevers, werknemers, uitkeringsinstanties, onderwijs en overheid. Zij moeten samen afspraken maken over scholing en bijscholing van werknemers en doorstroom van werknemers bij veranderingen op de arbeidsmarkt. Dat kan alleen als deze partijen samen zorgen voor een opleidingsaanbod voor werknemers zodat werknemers tijdig en goed worden bijgeschoold of omgeschoold. Wij zien hier een essentiële rol weggelegd voor de gemeente.

Onze gemeente ligt in één van de sterkste economische regio’s van Nederland. Een belangrijke factor hiervan is de gunstige ligging ten opzichte van de Mainports Schiphol en Rijnmond, Brainport Eindhoven en Antwerpen. Daarnaast zijn de aanwezige combinatie van meerdere topsectoren: maintenance, logistiek en bio-based economy belangrijke factoren. Al meerdere malen is West-Brabant tot dé logistieke hotspot van Nederland uitgeroepen.

In de Commissie vroegen we met name aandacht voor de volgende elementen waar Roosendaal nog meer op moet inzetten:

1. De inzet op het Roosendaalse MKB, om hen mee te nemen in innovatie.
  2. Braindrain van jongeren die Roosendaal verlaten, hoe komen we aan talenten en behouden we talenten?
  3. Verder missen we als het gaat om de lokale economie volledig in de voorstellen onze dorpen. Door een ondernemer uit Heerle werden wij benaderd die aangaf dat de gemeente ook moet uitstralen dat men actief het dorpsleven ondersteunt. Een coöperatieve supermarkt die zorgt voor een enorme sociale cohesie. Heerle als uitstekende woonomgeving naast bijvoorbeeld Stadsoevers en de essentiële functies van een gemeenschapshuis en een school in een dorp. Als dit wegvalt dan stort de lokale economie hier in.
  4. Als het gaat om Economie en Arbeidsmarkt willen wij een voorstel doen om een Taskforce op te richten die arrangementen maakt om Roosendaalse ondernemers volledig te ontzorgen als het gaat om duurzaamheidsmaatregelen.
Karim Ahlalouch

Mijn naam is Karim Ahlalouch; 42 jaar getrouwd en 3 kinderen. Woonachtig in Roosendaal sinds 1983 en lid van de PvdA sinds 2002. In de Roosendaalse multiculturele samenleving wil ik graag een bruggenbouwer zijn tussen de verschillende oevers. Een Roosendaal waarin iedereen zekerheid heeft over een goed bestaan is mijn doel. Mijn speerpunt: De Buurt

Meer over Karim Ahlalouch