Door op 2 oktober 2015

Vluchtelingen welkom in Roosendaal

Roosendaal is gisteren door het COA benaderd met de vraag om vanaf deze middag crisisnoodopvang aan vluchtelingen te bieden. Het gaat om maximaal 200 vluchtelingen die tijdelijk onderdak krijgen in sport- en evenementencentrum Metsj Point op bedrijventerrein De Stok.

De gevraagde crisisnoodopvang geldt voor maximaal 72 uur. De PvdA gaat hiermee akkoord. De PvdA is trots dat Roosendaal haar steentje kan bijdragen in situaties van nood, crisis. Dit is humaan, en voor ons vanzelfsprekend.

Er is veel draagvlak voor de opvang van asielzoekers. Maar ook de zorgen en vragen die veel mensen in ons land hebben begrijpen wij heel goed. Daarom was onze boodschap richting de burgemeester dat we deze tijdelijke crisisnoodopvang van vluchtelingen in goed en open overleg met de omliggende bedrijven, omwonenden en alle andere betrokkenen moeten verzorgen.

We moeten mensen die in hoge nood zijn in Europees verband een veilig onderkomen bieden. En daarbij een antwoord bieden op de terechte zorgen van mensen over bijvoorbeeld de locaties waar we vluchtelingen opvangen en de hoge woningnood. In Nederland zorgen we ervoor dat de opvang van vluchtelingen ordentelijk verloopt. Maar we doen meer dan alleen mensen hier opvangen. Lees hier onze inzet.