Door op 13 mei 2015

Veiligheid een voorwaarde voor vrijheid

De gemeente Roosendaal staat in de AD Misdaadmeter dit jaar op de 47e plaats. Hoe hoger de positie van de gemeente op de lijst, hoe meer criminaliteit. Vorig jaar stond de gemeente op de 62e plaats.

Wat de PvdA betreft is veiligheid een voorwaarde voor vrijheid. In een onveilige buurt kunnen mensen niet leven, kinderen niet spelen of ondernemers niet werken. De meeste onveiligheid wordt gevoeld in de eigen woonomgeving.

De cijfers van de AD Misdaadmeter laten vooral een stijging zien ten aanzien van inbraak in garages en schuurtjes, bedreigingen, vernielingen en overvallen. Het aantal woninginbraken nam in 2014 ten opzichte van 2013 iets af.

Naast de AD Misdaadmeter blijkt uit gegevens van de politie Zeeland-West-Brabant dat onze regio vorig jaar landelijk gezien in de top drie zat wat betreft het aantal opgerolde hennepkwekerijen. Het ging om 763 stuks: 27 procent meer dan in 2013. Burgemeesters in Zuid-Nederland trekken al maanden aan de bel over drugscriminaliteit. Burgemeester Depla van Breda pleit zelfs voor nieuw beleid.

We werken in Roosendaal met het ‘Integraal Veiligheidsplan (IVP): uw en onze zorg’. Politie is samen met onder meer de buurtpreventieteams in Roosendaal iedere dag bezig met onze veiligheid. Veiligheid is geen rustig bezit, maar vraagt constant om onderhoud en inzet. Van de gemeente, de politie, maar ook van alle inwoners van Roosendaal.

Wij vragen aan burgemeester Niederer om zijn reactie op de cijfers en of dit gevolgen heeft voor het huidige beleid van de gemeente en of er een extra inzet wordt gepleegd in het kader van de aanpak van de misdaad waar Roosendaal slechter op scoort.

Cijfers AD Misdaadmeter over Roosendaal:

Delicten20132014
woninginbraak321303