Door op 8 maart 2017

Solidariteit en wederkerigheid vormen de basis van onze maatschappij

Bij de komende Tweede Kamer verkiezingen ben ik namens de PvdA lijstduwer in West-Brabant, de kieskring Tilburg. Ik ben nu ongeveer 25 jaar lid van de PvdA.

De belangrijkste reden om indertijd lid te worden was dat de PvdA voor mij de partij is die bij uitstek probeert om iedereen in de maatschappij echt mee te laten tellen. Maar dat niet alleen, de PvdA vindt daarnaast ook dat iedereen naar vermogen een bijdrage kan leveren aan het welzijn en de welvaart van ons allen. Die reden van toen, geldt voor mij nog steeds.

De afgelopen 4 jaar heeft de PvdA in de regering gezeten, een moeilijke periode. Niet alleen omdat er moest worden samengewerkt met de VVD, een partij met echt andere opvattingen, maar vooral omdat de enorme crisis waar ons land voor stond, moest worden aangepakt. Dat is gebeurd en met succes. De werkloosheid daalt snel, de financiële tekorten zijn weggewerkt en er is weer geld om te investeren. Dat geeft ruimte om met extra middelen en nieuw beleid te werken aan de vraagstukken die er nog steeds zijn. Denk aan het oplossen van ernstige armoede, bijvoorbeeld bij groepen die daar langdurig mee te maken hebben. Denk ook aan de werkgelegenheid voor groepen die het moeilijk hebben op de arbeidsmarkt zoals laag opgeleide en kwetsbare jongeren maar ook oudere werklozen.

De PvdA wil niet alleen deze groepen ondersteunen maar vraagt iedereen, dus ook de mensen uit de kwetsbare groepen om naar vermogen een bijdrage te leveren.

Dat is de kracht van de PvdA: solidariteit en wederkerigheid.

Daarom PvdA.

Kees Jongmans, lijstduwer PvdA