Door op 23 mei 2016

Roosendaal grootste stijger West-Brabant op AD Misdaadmeter

De gemeente Roosendaal staat in de AD Misdaadmeter dit jaar op de 27e plaats. Hoe hoger de positie van de gemeente op de lijst, hoe meer criminaliteit. Vorig jaar stond de gemeente op de 47e plaats, en het jaar ervoor nog op 62e plaats. Cijfers zijn cijfers, de cijfers liegen niet.

Wat de PvdA betreft is veiligheid een voorwaarde voor vrijheid. In een onveilige buurt kunnen mensen niet leven, kinderen niet spelen of ondernemers niet werken. De meeste onveiligheid wordt gevoeld in de eigen woonomgeving.

De cijfers van de AD Misdaadmeter laten vooral een stijging zien ten aanzien van inbraak in woninginbraak, zakkenrollen en mishandelingen. Opvallend is dat in 2014 het aantal woninginbraken afnam, terwijl het afgelopen jaar dit weer is toegenomen.

We werken in Roosendaal met het ‘Integraal Veiligheidsplan (IVP): uw en onze zorg’. Politie is samen met onder meer de buurtpreventieteams in Roosendaal iedere dag bezig met onze veiligheid. Veiligheid is geen rustig bezit, maar vraagt constant om onderhoud en inzet. Van de gemeente, de politie, maar ook van alle inwoners van Roosendaal.

Wij vragen aan burgemeester Niederer om zijn reactie op de cijfers en of dit gevolgen heeft voor het huidige beleid van de gemeente en of er een extra inzet wordt gepleegd in het kader van de aanpak van de misdaad waar Roosendaal slechter op scoort.

Cijfers AD Misdaadmeter over Roosendaal:

Delicten20142015
woninginbraak303386