Door Paul Klaver op 20 oktober 2020

Meer duidelijkheid over burgerparticipatie bij toekomstige participatietrajecten

Onze gemeente is er voor iedereen die in Roosendaal woont, werkt en leeft. Voor inwoners, bedrijven en instellingen. De gemeente geeft vrijheid en zeggenschap waar het kan.

De gemeente houdt regie waar het moet. Ontwikkelingen in de tijd vragen voortdurend gedragen antwoorden, reacties en oplossingen. Samen met elkaar geven we daaraan vorm en inhoud. Immers: samen sterk voor een mooi en leefbaar Roosendaal. Openheid en transparantie zijn daarbij sleutelwoorden.

Dit vraagt om duidelijke afspraken zodat er heldere inlosbare verwachtingen kunnen zijn. De veranderende samenleving vraagt om een nieuwe rolverdeling tussen overheid, inwoners en bedrijven. Steeds meer wil men al in het voortraject betrokken worden als gelijkwaardige partner. Bij ontwikkelingen in de fysieke leefomgeving wordt zo vooraf draagvlak gecreëerd en over en weer gewerkt vanuit vertrouwen. Participatie is een kernbegrip van o.a.  de Omgevingswet. Maar ook andere in andere wet- en regelgeving.

De PvdA heeft daarom een motie ingebracht om als gemeenteraad spoedig te komen tot een plan die zoveel mogelijk duidelijk maakt hoe wij in Roosendaal nog beter invulling geven aan inspraak, participatie, meedenken en inbreng van initiatieven gaan regelen. Deze motie is raadsbreed aangenomen.

Paul Klaver

Hier is Paul Klaver, leeftijd 62 en woonachtig in de wijk Tolberg.

Meer over Paul Klaver