Door op 7 juni 2016

Factcheck: Kloppen de uitspraken van wethouder Lok (VVD)?

Om je werk als volksvertegenwoordiger, controleur en kadersteller, goed te kunnen doen moet je af kunnen gaan op de juistheid van uitspraken die het college van B&W doet. Hierop moet je kunnen vertrouwen, zij zijn immers het dagelijks bestuur van onze gemeente, voor onze inwoners.

Tijdens de raadsvergadering van 26 mei 2016 werd door D66, de Nieuwe Democraten, VLP en de PvdA een motie ingediend om een proef van 4 maanden om het parkeren in de parkeergarage Nieuwe Markt het eerste uur gratis te maken en daarna deze proef te evalueren.

Bij de behandeling van de motie over een tijdelijke proef voor  zei wethouder Lok het volgende en hij wordt hier letterlijk geciteerd.: “Met ondernemers is een aantal keren gesproken over het parkeerplan en dat komt straks bij de kadernota ook naar uw kant op. En wat ondernemers absoluut niet wilden is het eerste uur gratis. Wat was het argument? Dan kijkt iedereen na 55 minuten op zijn horloge en holt de stad uit. U doet daarmee precies het tegenovergestelde wat ondernemers niet willen. Dus misschien had u eerst met ondernemers moeten praten voordat u het had ingediend. Nogmaals de ondernemers vonden, u jaagt de mensen juist de stad uit.” Kort daarna zegt de wethouder opnieuw “…en dan doet u iets wat ondernemers niet willen. U jaagt daarmee mensen juist de stad uit”. Tot slot zegt hij “Maar nogmaals het college zou het u ernstig ontraden want u doet iets wat geen bezoekers trekt. Nogmaals de parkeergarage stond al vol. Ook afgelopen maandag. En bovendien doet u iets waar ondernemers niet op zitten te wachten op het eerste uur.” Het hele debat is terug te luisteren via deze link.

Wij hadden sterke twijfels over deze uitspraken van de wethouder, vandaar de factcheck. Immers hadden we vooraf van ondernemers juist gehoord en vernomen dat zij een dergelijk idee, “gratis” parkeren, zien zitten. Ook heeft onze college Robert Breedveld van het CDA hier eerder vragen over gesteld.

Lees hier de resultaten van de factcheck: Factcheck uitspraken wethouder Lok over proef eerste uur gratis parkeren Nieuwe Markt met gerichte aanbevelingen ook voor de binnenstad, voor het nieuwe parkeerplan.

De vier partijen hebben inmiddels verzocht om een interpellatie.