Door Karim Ahlalouch op 1 juni 2018

Buurt- en dorpshuizen van maatschappelijke waarde

De buurt- en dorpshuizen zijn van maatschappelijke waarde voor Roosendaal. De financiering (subsidiëring) vanuit de gemeente blijft wel een aandachtspunt, daar spraken we over in de gemeenteraad.

De PvdA staat voor een buurt van ons samen. Een Roosendaal waarin iedereen zekerheid heeft van een vitale en veilige buurt.

Binding tussen de inwoners in de buurt, in de wijk, in de dorp, is hierbij van belang. Dit draagt immers sterk bij aan de leefbaarheid en vitaliteit. Wat onze fractie betreft zijn ontmoetings-en welzijnsactiviteiten in de wijken en de dorpen belangrijk om dit mogelijk te maken. Verbinden en ontmoeten zijn hierbij sleutelbegrippen.

Maatwerk wat de betreffende wijk, dorp en buurt nodig heeft is voor onze fractie leidend in het proces. Zelfredzaamheid is daarbij belangrijk om de continuïteit te waarborgen en de betrokkenheid van de bewoners te vergroten.

De beschikbaarheid van ruimtes, of dit publiek , privaat, in openbare gebouwen of in een wijk-of buurthuis is van secundair belang. Het buurthuis is voor onze fractie een middel en niet een doel.

Na de inspraak en onze gesprekken met de buurthuizen is gekomen tot een motie van de gemeenteraad waarin centraal stond dat er een andere subsidiestructuur voor dorps- en buurthuizen moet komen, waarbij maatwerk en accentverschuiving van ‘steen gesubsidieerd’ naar ‘activiteit gesubsidieerd’ de uitgangspunten zijn. De voorliggende raadsmededeling is hiervan het voorlopige resultaat.

1. De huidige subsidiëring van in totaal 500.000 euro en de daarbij behorende verdeling blijft intact.
  2. Diverse acties worden opgezet:
    1. Maatschappelijke aandachtspunten in de wijk of het dorp gekoppeld aan doelstellingen m.b.t. de buurthuizen/dorpshuizen.
    2. Ondersteuning in de bedrijfsvoering.

Ondertussen ook (financiële) knelpunten opgelost middels extra gelden vanuit de Kadernota 2017 (voor acute knelpunten (kosten BHV cursussen, noodzakelijke investeringskosten zonder reservering, niet op te vangen exploitatietekort(en)) is er via de Kadernota 2017 € 93.500 incidenteel budget vrijgemaakt zodat de continuïteit van de buurthuizen binnen de huidige (financierings)structuur het komende jaar gegarandeerd is) en middels het raadsvoorstel Duurzaamheidsmaatregelen buurthuizen (€275.000 uit het Duurzaamheidsfonds wordt uitvoering gegeven aan verschillende duurzaamheidsmaatregelen bij buurthuizen. De energielasten van buurthuizen worden daarmee structureel verlaagd, hetgeen ten goede komt aan de exploitaties van de buurthuizen).

We kunnen dus concluderen dat met de motie van de gemeenteraad er een juiste beweging is meegegeven richting college B&W en richting de buurthuizen. Om te komen tot een duurzame financiering, waarin dus niet centraal staat het dekken van vaste kosten van buurthuizen, maar het stimuleren van activiteiten in de wijk vragen wij de wethouder om inzicht in de stand van zaken m.b.t. de geschetste oplossingsrichtingen. Voor de lange termijn, dus na de twee jaar (2019/2020) dat de huidige structuur nog in tact blijft, horen we graag of de wethouder toch denkt aan uiteindelijk een andere wijze van ondersteuning en verdeling van gelden.

Er wordt gevraagd een verbinding te maken met het sociaal domein. In de praktijk is dit nog moeizaam. Hoe verloopt dit? Welke afspraken heeft de gemeente gemaakt met partners in het voorliggend veld om inhoudelijke afstemming en verbinding met de buurthuizen te verkrijgen?

In dit kader heeft het college van B&W eerder aan ons bericht dat van de besturen van de buurt- en dorpshuizen wordt verwacht dat zij, binnen de door de gemeente gestelde financiële en inhoudelijke kaders, een programmering van activiteiten opstellen. Dit zou al eerder zijn gebeurd, middels een toekomstplan voor de periode 2017-2018 opgesteld, inclusief een dekkende begroting. Hoe loopt dit? Is dit realistisch voor ieder buurthuis?

Uit de analyse blijkt dat de financiële positie van drie buurthuizen extra aandacht vraagt. Het betreft De Wieken, De Bergspil en De Schalm. Volgens onze informatie zouden deze een afzonderlijke extra bijdrage krijgen van de gemeente. Hoe zit dit en als dit klopt is dit dan niet op gespannen voet met de motie die aangeeft geen stenen financieren, maar activiteitgericht?

Concluderend, maatschappelijke waarde voor buurt- en dorpshuizen onderschrijven we. De buurt als ontmoetingsplek met hopelijk voor nu en in de toekomst een rol voor alle bestaande buurthuizen. Dit blijft een mooie uitdaging.

De nieuwe wethouder Vitale Wijken en Dorpen, mevrouw Raaijmakers, gaf aan vol energie met dit dossier aan de slag te gaan en te komen tot een duurzame financiering die uiteindelijk recht doet aan de oproep van de gemeenteraad. We blijven dit volgen.

Karim Ahlalouch

Mijn naam is Karim Ahlalouch; 42 jaar getrouwd en 3 kinderen. Woonachtig in Roosendaal sinds 1983 en lid van de PvdA sinds 2002. In de Roosendaalse multiculturele samenleving wil ik graag een bruggenbouwer zijn tussen de verschillende oevers. Een Roosendaal waarin iedereen zekerheid heeft over een goed bestaan is mijn doel. Mijn speerpunt: De Buurt

Meer over Karim Ahlalouch